Technológia a társadalom szolgálatában – Lehetőségek és dilemmák az információtechnológia korszakában
a modern kommunikációs, „okos” eszközök hatalmi tényezőkké váltak, amelyből – egyebek mellett – az élethosszig tartó tanulás felszólító erejű kötelezettsége is fakad. Különösen igaz ez akkor, amikor a szociális munka intézményeiben is egyre több informatikai és a mesterséges intelligencia valamely formáját alkalmazó eszköz került integrációra a mindennapi szolgálatban. A Máltai Tanulmányok feladata, talán kötelezettsége, hogy az élet ezen területére is reflektálni törekedjen.
Cikkek
Itthon /
Robotsebészeti munkafolyamatok vizsgálata és támogatása a sebészeti adattudomány korában
Kisebb sebek, nagyobb hozzáférés, gyorsabb gyógyulás – ilyen, amikor egy robot operál. A műtétek során szerzett adatmennyiség pedig hozzá tud…
Kitekintő /
Poszthumanizmus, gondoskodás, emberi komposztálás – Ápolás az antropocentrizmus után
Egy beteg bolygón képtelenség bármilyen tényleges „gyógyulásról” beszélni: a poszthumanista gondoskodás paradigmája szerint a gondozás túlmutat az egyes embereken, de…
Terepen /
Infokommunikációs technológiák a magas támogatási szükségletű emberek augmentatív és alternatív kommunikációjának szolgálatában
Alternatív utakat kell keresni az információk átadására és fogadására a beszéd használatának problémái esetén, és ez sok ezer ember számára…
Messzelátó /
Nonhumán, inhumán, antihumán, poszthumán, humán?
Amikor mi magunk vagyunk a vizsgálódás alanya és tárgya is: az élet, az emberi való határait és mibenlétét feszegeti három…
Hírlevél
További érdekességekért iratkozzon fel hírlevelünkre!
Alapgondolat
Az ápolási robotok alkalmazásának lehetősége az idősek tartós ápolásában
A következő évtizedekben megduplázódik a világ időskorú lakossága. Ápoló robotok alkalmazásával a munkaerőhiány és az idősekkel szembeni előítéletek problémája is…