A bencés pedagógia koncepciója – Gondolatok a Szent Benedek regulája...
Anselm Grün, a münsterschwarzachi bencés apátság szerzetese, a 2022. év első számának nyitó tanulmányában a bencés rend kolostori iskoláiról értekezik,…
Jelen tanulmány a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány pedagógiai innovációs rendszerének kidolgozását, felépítését és működését mutatja be, hozzájárul egy minden érintett számára vonzó nevelési/oktatási környezet kialakulásához, valamint a tanulási eredmények folyamatos javulásához.
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány alapításától fogva igyekszik megteremteni a magas minőségű oktatás feltételeit, továbbá folyamatosan, proaktívan jelen van köznevelési intézményeiben. Célja, hogy ösztönözze, támogassa az iskolák, óvodák szakmai munkáját, pedagógiai-módszertani megújulását, növelje a pedagógusok és tanulók elégedettségét, s ezáltal vonzó intézményi és működési környezetet teremtsen. Jelen tanulmány annak a pedagógiai innovációs rendszernek a kidolgozását, felépítését és működését mutatja be, amely – terveink szerint – hozzájárul egy minden érintett számára vonzó nevelési/oktatási környezet kialakulásához, valamint a tanulási eredmények folyamatos javulásához.
Kulcsszavak: innováció, pedagógiai-módszertani megújulás, ösztönző- rendszer, intézményfenntartás, beavatkozási területek, teljesítményelismerés, tanulást támogató környezet, kritikus beavatkozási pont
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány (a továbbiakban: iskola alapítvány) a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület (a továbbiakban: MMSZ Egyesület) által alapított szervezet, amely iskolákat, óvodákat tart fenn, és felnőtt képzési tevékenységet folytat. Az MMSZ Egyesülethez hasonlóan finanszírozás szempontjából az iskola alapítvány „egyházi fenntartónak” minősül, ezért ugyanúgy zajlik az iskola alapítványhoz tartozó óvodák, iskolák finanszírozása, mint bármely egyházi fenntartó esetében (Együttműködési megállapodás, 2010).
Az iskola alapítvány jellemzően rendkívül hátrányos helyzetű kistelepüléseken tart fenn óvodákat, általános iskolákat, és városi középiskoláiba is döntő többségükben hátrányos helyzetű diákok járnak. A nehéz szociokulturális körülmények között élő, nagy részt halmozottan hátrányos helyzetű, jelentős részben roma gyerekeknek csak akkor van reális esélyük a középfokú végzettség megszerzésére, ha színvonalas, egyénre szabott nevelésoktatásban részesülnek. Ráadásul vannak intézményeink, amelyekben a települési, szociális környezet, a depriváltság és az intézményen kívüli egyéb hatások már el érték azt a pontot, hogy pusztán pedagógiai eszközökkel érdemben nem lehet növelni a nevelésoktatás eredményességét. E hatások egzaktabb beazonosítása, illetve ezekben az intézményekben oktatásszervezési és külső szereplőkkel való komplex együttműködésre építő minták kialakítása szükséges. Az iskola alapítvány éppen ezért alapításától fogva igyekszik megteremteni a magas minőségű oktatás feltételeit, továbbá más fenntartók hoz képest proaktívabban, komplex megközelítéssel és folyamatosan jelen van köznevelési intézményeiben. Mottónk szerint a „fogantatástól a foglalkoztatásig” igyekszünk – az MMSZ Egyesület Jelenlét programjának szellemiségével összhangban – komplex felzárkóztató munkát végezni (FETE).
A gyerekek, tanulók óvodai, iskolai eredményessége elsősorban a pedagógusokon múlik (McKinsey & Company, 2007). Az iskola alapítvány fenntartóként éppen ezért arra törekszik, hogy a pedagógus és nevelőoktató munkát segítő kollégák részére lehetőségeihez képest (1) anyagi biztonságot nyújtson, (2) többletforrást biztosítson az intézmények vezetői számára a legértékesebb munkát végző pedagógusok munkájának elismerésére és az oktatás fizikai környezetének fejlesztésére, (3) továbbá oktatási és egyéb szakemberei révén ösztönözze, támogassa az iskolák, óvodák szakmai munkáját, pedagógiai módszertani megújulását.
A fenti alapvetések kezdettől meghatározzák az iskola alapítvány munkáját, ugyan akkor az intézményrendszer folyamatos bővülése, sokszínűbbé válása miatt – 2016 és 2021 között hatról tizenötre[1]Az MMSZ Óbudai Technikum és Szakképző Iskola 2001-től, a tarnabodi Máltai Óvoda és Általános Iskola 2011től, a gyöngyösi MMSZ Károly Róbert Technikum, Szakképző Iskola és … Részletek nőtt a fenntartott intézmények száma (Wikipedia) – több évbe telt, amíg kialakult az iskolákat, óvodákat érdemben támogatni tudó fenntartói struktúra.
2019 szeptemberében alakult meg az iskola alapítvány „pedagógiaimódszertani csapata” (a továbbiakban: szakmai csapat) komoly pedagógiai és vezetői tapasztalattal rendelkező, az óvodák, iskolák mindennapi problémáit ismerő gyakorlati szakemberekből. A szakmai csapat létrehozása során ügyeltünk arra, hogy az iskola alapítvány profiljába tartozó összes intézménytípust (óvoda, általános iskola, szakképző intézmény, fejlesztő iskola) tekintve legyen benne hozzáértő, speciális tudással rendelkező szakember. Fontos szempont volt továbbá a csapat összeállításakor, hogy sokszínű és a terepi munka iránt kifejezetten érdeklődő kollégákat találjunk.
Jelen tanulmány célja annak ismertetése, hogy az iskola alapítvány hogyan kezdett neki intézményei fejlesztésének, és meddig jutott el két év alatt a fenntartott iskolákkal, óvodákkal közösen.
Az iskola alapítvány által fenntartott intézmények vezetőinek 2019. december 2–3-án, a gyöngyösi szakképző intézményünkben megrendezett igazgatói műhelyén került sor a szakmai csapat valódi bemutatkozására, az intézményvezetőkkel, intézményekkel való közös munka megkezdésére. Szakmai csapatunk számára első pillanattól kezdve evidencia volt, hogy az igazgatói értekezleteket nagyrészt interaktívan kell megtartanunk a korábban inkább jellemző „frontális” megvalósítás helyett. Alapvetésünk ugyanis, hogy csak akkor tudunk érdemi változásokat elérni az intézményeink pedagógiai eredményességét illetően, ha az intézményvezetőkkel közös „tanuló szervezetnek” tekintjük magunkat, és az első pillanattól az érintettekkel közösen alakítjuk ki célrendszerünket, eljárásainkat, fejlesztési irányainkat. Éppen ezért a szakmai csapat közösségként való „debütálását” jelentő műhely egyik legfontosabb céljának azt tűztük ki, hogy kölcsönös bizalom alakuljon ki a csapat és az intézményvezetők között.
A kétnapos értekezlet elején átbeszéltük, hogy ki milyen várakozásokkal érkezett a találkozóra, majd az alábbi átfogó célokat tűztük ki közösen az intézményvezetőkkel:
A szakmai műhely következő blokkjában összeszedtük, hogy melyek a „máltai intézmények” megőrzendő értékei és erősségei, amelyekre építeni lehet a jövőben, majd tisztáztunk néhány alapfogalmat (pedagógiai innováció, teljesítményértékelés stb.), hiszen a „közös nyelv” megteremtését kulcsfontosságúnak tartjuk a közös munka szempontjából. Mielőtt rátértünk volna az előttünk álló feladatok konkretizálására, „csoportmunkát” is alkalmazva közös nevezőre jutottunk arról, hogy mit gondolunk a pedagógusszerepről, és hogyan képzeljük el az ideális iskolát, illetve óvodát.
A „Málta” növekvő közösség. Közösség, mert a kezdetek óta összetartó, egymást is segítő emberekből áll, ugyanakkor társadalmi feladatvállalásai közben növekvő, eredeti kereteit, szervezeti kultúráját kinövő közösség. Fontos az ebben rejlő építő feszültség tudatosítása és felhasználása… A „Málta” jelmondata: „A hit védelme, a szegények szolgálata” nagyobb hangsúllyal jelenhet meg az iskolákban. A keresztény hit mellett a hétköznapi ér- telemben vett hit is beleérthető… A szegények szolgálata rendkívül erőteljes identitáselem: a legnagyobb szegénységben, nyomorban megjelenik a „Málta”, hogy segítsen. A „Málta” szakmai programjainak két leginkább jellemző fogalma a „diagnózis” és a „jelen- lét”. A két fogalomnak minden intézményi pedagógiai-szakmai anyag alapelvei közt ott a helye. Az elfogadás attitűdje a „Málta” esetében fokozott megértést jelent a szegénység kultúrája iránt… A „Málta” lehetőséget ad a jobb életre azoknak, akiket stagnáló, elve- szett emberekként tart számon a „közvélekedés”.[2]Emlékeztető a 2019. december 2–3i máltai intézményvezetői értekezletről, lejegyezte: Bakos István.
Az értekezlet második napján célul tűztük ki, hogy megállapodunk a kiemelt fejlesz tési irányokról, és előkészítjük a máltai köznevelési intézményekben dolgozó kollégák teljesítményértékelési rendszerének bevezetését. Az a későbbi jutalmazásuk alapját fogja képezni.
Az intézménylátogatások és a beszélgetések nyomán az iskola alapítvány négy ki emelt fejlesztési területet azonosított és ajánlott az intézmények számára:
Azt a döntést hoztuk meg közösen az igazgatókkal, hogy az iskola alapítvány 2020 első hónapjaiban a fenntartott intézmények számára „ajánlásokat” és „fenntartói el várásokat” egyaránt tartalmazó szakmai anyagot készít, amelyhez igazodva az intézményeknek tavaszra el kell készíteniük a 2020as naptári évre szóló „innovációs tervüket” és „teljesítményértékelési rendszerüket”. Arról is döntés született, hogy az iskola alapítvány határozza meg az adott intézményekre jutó, innovációs tevékenységre és teljesítményértékelésre egyaránt fordítható összeget.
A szakmai csapat tagjai körében az intézménylátogatásokat és a gyöngyösi „induló” értekezletet követően kialakítottuk az „intézményfelelősi rendszert”: az iskola alapítvány minden iskola, óvoda számára kijelölt egy intézménytípushoz (óvoda, általános iskola, szakképző intézmény, fejlesztő iskola) értő szakembert, aki folyamatos szakmai támogatást nyújt az adott iskolának, óvodának. Az „intézményfelelősök” szoros, közvetlen és folyamatos kapcsolatot biztosítanak a fenntartó iskola alapítvány és a fenntartott intézmények között. A rendszer indulásakor célul tűztük ki, hogy az intézményfelelősök és az intézmények vezetői, pedagógusai között bizalmi kapcsolat alakuljon ki, amely nagy segítséget jelent az információáramlás terén is, ugyanakkor az intézményfelelősi rendszer legfontosabb célja kezdettől fogva az iskolák, óvodák pedagógiai-szakmai meg újulásának, fejlődésének a támogatása.
Az iskola alapítvány összesen százmillió forintot szánt 2020ban az akkor fenntartott tizenkét intézmény innovációs tevékenységére, illetve a pedagógusok és a nevelőoktató munkát segítő munkatársak jutalmazására (az intézményvezetők jutalmazása a kereten felül történt, miután a vezetők jutalmairól nem intézményi, hanem fenntartói szinten döntenek). Az intézmények között normatív alapon osztottuk fel a százmillió forintos
„innovációs keretet”. Az intézményre jutó összeg („intézményi innovációs keret”) lehívásának feltétele volt ugyanakkor, hogy az adott intézmény elkészítse, az iskola alapítvány pedig jóváhagyja az intézmény „teljesítményelismerő rendszerét” és „innovációs rendszerét”. Az „innováció” definícióját az OECD (2014) szakmai ajánlásainak figyelembevételével fogalmaztuk meg.
Teljesítményelismerő rendszeren a nevelőtestületek által meghatározott teljesítménymutatókat, azok értékelő vizsgálatát, illetve annak a gyakorlatnak, tevékenységeknek a leírását értettük, amelyek eredményeképpen a munkatárs elismerésben, jutalmazásban részesül. Innovációs rendszeren azon fejlesztési folyamatok összességét értettük, amelyek biztosítják, hogy az intézmény közvetlenül vagy közvetve elérje szakmai céljait. A fejlesztési folyamatokon keresztül kizárólag a tágan értelmezett pedagógiai innovációk támogatását helyeztük kilátásba, az alapműködést szolgáló kiadásokra nem lehetett többlettámogatást igényelni (Orosz Lajos, 2020).
Szakmai csapatunk az intézményi teljesítményelismerő és innovációs rendszerek bevezetésével ösztönözni akarta a nevelőtestületek közös szakmai gondolkodását, alkotói közösségekké fejlődését. Úgy gondoltuk, hogy a fenntartó szakmai csapatának támogatnia kell az iskolák, óvodák szakmai megújulását, de a számszerűsíthető célokról, konkrét beavatkozásokról maguknak a viszonylag nagy szakmai autonómiát élvező intézményeknek kell dönteniük. Abban is bíztunk, hogy a korábban is létező jutalmazási rendszer átalakításával – a jutalmak teljesítményértékeléshez kötésével – a korábbiaknál jobban tudatosíthatjuk az igazgatókban és a pedagógusokban, hogy a jutalmazási rendszernek is a kollégák és a közösség szakmai fejlődését kell szolgálnia.
Az iskola alapítvány szakmai csapata 2020 februárjában adta ki az Ajánlások és elvárások című dokumentumot (Orosz Lajos, 2020), hogy segítséget nyújtson a fenntartott óvodák és iskolák saját teljesítményelismerő és innovációs rendszereinek kialakításához.
A módszertani anyagban javasoltuk, hogy az intézmény sajátosságaira, reális lehetőségeire figyelemmel világos és egyértelmű célokat fogalmazzon meg, amelyek hűen tükrözik törekvéseit. A célokhoz pedig rendeljen olyan mutatószámokat, amelyek előállítása és mérése nem okoz adminisztratív többletmunkát.
Három fő célt állapítottunk meg a dokumentumban az intézmények számára:
Emellett négy ajánlott beavatkozási területet is megállapítottunk, összhangban a 2019. decemberi intézményvezetői értekezleten az igazgatókkal kialakított konszenzussal:
A máltai intézmények az Ajánlások és elvárások című dokumentum megjelenését követően – az intézményfelelősökkel szoros együttműködésben – óriási energiával láttak neki saját „innovációs tervük” kidolgozásához. Ezt a folyamatot azonban 2020. március 16ától jelentős részben megakasztotta az iskolák és óvodák bezárása a Covid-járvány miatt (EMMI, 2020).
A 2020. március 16ától bevezetett tantermen kívüli digitális oktatás megszervezése óriási kihívás elé állította iskolai pedagógus és egyéb feladatkörökben alkalmazott kollégáin kat; a megkezdett „innovációs folyamatok” helyett 2020 tavaszán mindenki a precedens nélküli váratlan helyzet kezelésére koncentrált. Iskoláinkban külön nehézséget jelen tett, hogy a hozzánk járó, zömmel hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű tanulók családjainak kommunikációs eszközökkel való otthoni ellátottsága rossz, ezért kollégáink nem tudták csak „digitálisan” kiosztani a feladatokat. (Volt olyan település, ahol a feladatokat hetente két alkalommal nyomtatott formában adták át kollégáink, amikor a családok úgyis megjelentek az ételosztáson.)
Az országos karantén elrendelését követően azonnal konzultáltunk az iskola alapítvány fenntartásában lévő iskolákkal és óvodákkal, majd szakmai ajánlást adtunk ki külön az alsó tagozatok, felső tagozatok és a középiskolák számára. Ezekben nemcsak szemléletbeli, kommunikációs és pedagógiaimódszertani ötleteket adtunk a pedagógusoknak, hanem konkrét példafeladatokat is készítettünk. Javasoltuk kollégáinknak, hogy a digitális munkarend ne legyen a normál oktatás tükörképe, fontosabb – főleg a digitális oktatás első napjaiban, heteiben – megtalálni azokat a fórumokat, ahol a gyerekek örömmel dolgoznak, és a figyelmük leköthető. Az iskola alapítvány emellett minden iskola számára fejlesztetett egy-egy távoktatási honlapot, amelyen keresztül az intézmények kiadhatják a feladatokat, illetve szövegeket, képeket, videókat oszthatnak meg.
Az iskola alapítványnál határozott célunk volt, hogy a „tűzoltásjellegű” problémakezelés mellett próbáljuk meg kihasználni a váratlan helyzetet, és állítsuk pedagógiai-innovációs folyamataink szolgálatába. Felmértük, hogy milyen fejlesztésekre és beszerzésekre van szükség annak az alapvető célnak az elérése érdekében, hogy egyik oldalról tanulóink és az őket segíteni igyekvő családi környezet, másik oldalról pedig pedagógusaink között kiépíthessük és folyamatosan biztosíthassuk az online kapcsolatot. Az iskolák digitális infrastruktúrájának javításán kívül (2020 nyarán több száz tabletet és laptopot vásároltunk intézményeink számára, valamint minden tanteremben kiépítettük a wifihálózatot) azt is célul tűztük ki, hogy pedagógusainkat támogassuk a digitális eszközök használatában, az internet adta pedagógiai lehetőségek átlátásában és a mindennapi pedagógiai munkába való beépítésében is. Szakmai csapatunk ezért 2020 nyarán – a megkezdett iskolai, óvodai innovációs folyamatokkal, a kiadott dokumentumokkal, továbbá a DigComp 2.1 (European Digital Competence Framework for Citizens) néven ismertté vált európai referenciakeret (EU, 2016) célkitűzéseivel is összhangban álló – újabb szakmai anyagot adott ki IKT-stratégiai irányok címen (Binder, 2020). A dokumentum megjelentetésével az volt a fő célunk, hogy minden máltai köznevelési intézményben előmozdítsuk és fenntarthatóvá tegyük a rendszerszintű, szakmailag megalapozott IKT-eszközhasználatot, melynek fókuszában a tanulói készség és képességfejlesztés áll. Tudatosítani akartuk kollégáinkban, hogy az „eszközök” önmagukban kevesek. Átfo gó elvek mentén minden intézménynek és pedagógusnak számos konkrét gyakorlati lépést kell megtennie, hogy az IKT-eszközök használata ne pusztán újdonság legyen, és ne merüljön ki a digitális kompetencia fejlesztésében. Az IKTeszközhasználat megkövetel egyfajta módszertani és szemléleti megújulást, ráadásul a Nemzeti alaptantervben (NAT) megjelenő mind a hét kulcskompetencia[3]A tanulás kompetenciái; kommunikációs kompetenciák: anyanyelvi és idegen nyelvi; digitális kompetenciák; matematikai gondolkodási kompetencia; személyes és társas kapcsolati … Részletek fejlesztése terén komoly szerepe lehet. Az IKT-stratégiai irányok alapján valamennyi máltai intézménynek rögzítenie kel lett éves munkatervében a digitális megújuláshoz szükséges lépéseket, a folyamatot pedig az intézményekben megalakult digitális munkacsoportok koordinálták/koordinálják. Az intézmények által megkezdett folyamatot az iskola alapítvány szakmai csapata szakemberei által rendszeresen támogatja és monitorozza.
Iskoláink és óvodáink vezetői és pedagógusai számára óriási kihívást jelentett a 2020. március 16-ától május 25-éig tartó „digitális munkarend” idején a napi helytállással pár huzamosan, nagyrészt „távmunkában” megkezdeni a pedagógiai programoknak az új NAT 2020. szeptember 1-jei bevezetése (Kormányrendelet, 2020) miatt szükséges felül vizsgálatát, illetve elkészíteni a fenntartó által kért intézményi innovációs terveket és teljesítményértékelési rendszereket. Fenntartóként sem volt egyszerű megfelelően reagálnunk, hiszen egyszerre voltunk kötelesek segíteni az intézményeinket mindennapos küzdelmeikben, a pedagógiai programok (szakképző intézmények esetében a szakmai programok)[4]Szakmai programok: https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/heti_oraterv_minta_pdf1631613963488. pdf újraírásában, és nem hagyhattuk elfelejteni a néhány hónappal korábban közösen kitűzött teljesítményértékelési és innovációs céljainkat sem.
Adódott a lehetőség, hogy az óvodák, iskolák legfontosabb szakmai alapdokumentuma (azaz a pedagógiai, illetve szakmai program) és az intézményi innovációs terv készítésének folyamata összehangoltan történjen, a dokumentumok ugyanazon pedagógiai szakmai célokat szolgálják, és ne legyen ellentmondás közöttük. Az iskola alapítvány szakmai csapata segédanyagok és sablonok készítésével, továbbá a NAT elvárásai, valamint az Ajánlások és elvárások című dokumentum megértését segítő interaktív műhely munkák tartásával járult hozzá a munkafolyamathoz.
Részlet az innovációs tervek készítését segítő „GYIK” című segédanyagunkból: „7. Mit tekinthetünk innovációnak/fejlesztésnek?
Mindazon tevékenységeket, amelyek eredményeképpen meghaladjuk, megújítjuk a mindennapok pedagógiai vagy oktatásszervezési gyakorlatát, rutinját” (Thaisz, 2020).
A pedagógiai/szakmai programok átdolgozása során lényeges szempontnak számított a jogszabályi megfelelés, de a legfontosabb szakmai cél az volt, hogy a dokumentum a mindennapok során is jól használható legyen, és valós képet adjon az intézményről, céljairól – összhangban a készülő intézményi innovációs tervekkel, valamint az ismeret átadás helyett a kompetenciafejlesztést fókuszba helyező nemzetközi irányelvekkel (lásd a vonatkozó kiadványt: OECD, 2016). Mind a pedagógiai/szakmai programok, mind az intézményi innovációs tervek esetében elvárásunk volt az intézményekkel szemben, hogy a munkafolyamatba minél több kolléga kapcsolódjon be; ne csak a szűk vezetés készítse el az iskolák, óvodák működése szempontjából legfontosabb dokumentumokat. Intézményeink vezetőinek nagy többsége megértette, hogy erre nemcsak azért van szükség, hogy minél többek véleményét, elképzeléseit tükrözzék a vonatkozó dokumentumok, hanem azért is, hogy a leírtak megvalósítása során minél több kolléga – optimális esetben a teljes alkalmazotti közösség – „sajátjának érezze” őket.
Kulcsszavak, amelyekre külön figyeltünk a pedagógiai programok felül- vizsgálata során: aktív tanulás, mérlegelő gondolkodás, fejlesztő értékelés, a ki- induló állapot értékelése (diagnosztikus mérés), személyre szabott nevelés-oktatás, egyénre szabott tanulási lehetőség, egyénre szabott pedagógiai eszköztár, tanulói együttműködésen alapuló tanulás (pármunka, csoportmunka), a tanulók fizikai állapotának mérése, egészségnevelési elvek és módszerek, teamtanítás (a pedagógusok együttműködése), differenciált tanulásszervezés, tanulási környezet, digitális környezet a köznevelésben, multidiszciplináris ismeretek (Kiss, 2020).
Az intézményi innovációs és teljesítményértékelési tervek elfogadására – a Covid-járvány miatt a tervezett időpontnál később – 2020 májusának végén került sor. A csúszás és a járvány okozta bizonytalan helyzet miatt látszott, hogy a 2020ra tervezett tevékenységek megvalósítására nem lesz elegendő a nyár és a 2020/21es tanév első négy hónapja, ezért az iskola alapítvány lehetővé tette a megkezdett, de nem teljeskörűen megvalósult tevékenységek „átvitelét” a következő naptári évre.
2020 nyarán az intézményfelelősök aktív közreműködésével megtartott nevelőtestületi tréningekkel megkezdődött, illetve új lendületet vett az intézmények innovációs tevékenysége. A 2020/21es tanév/nevelési év normál munkarendben indult, amit igyekezett kihasználni az iskola alapítvány szakmai csapata, hogy minél többet legyen „terepen”, az intézményekben. A szakmai csapat az intézményvezetőkkel egyeztetett módon fenntartói óralátogatásokba kezdett, amelyeket azonban meg kellett szakítani november elején, a Covid-járvány miatt bekövetkezett újabb korlátozó intézkedések miatt (Koronavírus, 2020). Nagyon rosszul érintette a szakmai csapatot az óralátogatások felfüggesztése, mert a pedagógusokkal való bizalmi kapcsolatot tovább erősítették és erősíthették volna az óra, illetve foglalkozáslátogatások utáni értékelő beszélgetések.
Első osztályaink számára sok gyakorlati példával, gazdag feladat és szöveggyűjteménnyel ellátott módszertani kézikönyvet készítettünk matematikából, valamint magyar nyelv és irodalomból (Csájiné, 2020), reagálva többek között arra a problémára is, hogy általános iskoláinkban nem csak megfelelő szakképzettségű tanítók oktatnak. A tanév elején felhívtuk tanítóink figyelmét többek között arra, hogy az elsősöket és másodikosokat – újra – érzékenyíteni kell az iskolában folyó munkatempóra, az intézményben zajló folyamatokra, és a NAT szerinti tananyagra koncentrálást megelőzően érdemes fókuszba helyezni a közösségformálást, illetve a közösségre szabott normák és szabályok kialakítását. Első osztályos tantermeink elrendezését, eszközeit már korábban is az óvodák fizikai környezetéhez hasonlatosan alakították ki iskoláink az óvoda–iskola átmenet megkönnyítése érdekében. Ezt 2020 őszén is igyekeztünk segíteni újabb eszközök beszerzésével.[5]2016 óta nagy figyelmet fordítottunk első és második osztályban tanító kollégáink képzésére, a fizikai terek alakítására. Ebben komoly érdemei vannak Hajdú Krisztina klinikai … Részletek
Az idegrendszeri érést segítő „nagymozgásokat” és általában a mozgásfejlesztést csaknem az összes óvodánk és általános iskolánk középpontba helyezte, amihez komoly segítséget jelentett és jelent számukra a legtöbb intézmény innovációs tervébe bekerült eszközrendszer („belső” és „külső” képzések, műhelymunkák, tréningek, a mozgásfejlesztést segítő eszközök stb.[6]Például a tiszaburai óvoda, az ipolydamásdi óvoda 2020as innovációs terve, 2020. május, MMSZ Tiszaburai Óvoda, MMSZ Gézengúz Ipolydamásdi Óvoda.) . Az innovációs keretek terhére 2020ban megvalósult/ megkezdődött intézményi innovációs folyamatok ismertetése meghaladja a tanulmány kereteit, de a teljesség és rangsorolás igénye nélkül az alábbi néhány példa talán érzékelteti, hogy merre indultak el az intézmények: a tarnabodi általános iskola alsó tagozatán alapvetően átalakították az órarendet;[7]A tarnabodi alsósok délelőtti órarendje: 7.45–8.00: beszélgetés, 8.00–8.15: mozgásfejlesztés, 8.15–8.25: közös reggeli, 8.30–10.00 és 10.05–11.35: blokkokba szervezve … Részletek a tiszaburai általános iskola célul tűzte ki a felső tagozatos napközi gyökeres átalakítását,[8]A tiszaburai általános iskola hosszú távon az úgynevezett iskolaotthonos oktatásra szeretne áttérni, amely lényegében azt jelenti, hogy a tanórák „egész nap”, tehát 16 óráig … Részletek hogy délután négy óráig minden diák bent maradjon az iskolában; a gyöngyösi szakképző intézményünkben „prémiumszakkörök” alakultak (zöldséggyümölcs faragó szakkör, bartenderszakkör, bonbonkészítő szakkör), illetve az országban elsőként a szokásostól alapjaiban eltérő működésmódra épülő műhelyiskolai képzéseket kezdtünk korábban lemorzsolódott tizenhat év fölötti fiatalok számára (Műhelyiskola, 2021).
A 2020as innovációs tervek megvalósítását követően aktuálissá vált a tanulságok le vonása, az iskola alapítvány innovációs rendszerének felülvizsgálata. Fontos szempont volt, hogy az intézmények ne érezzék úgy, hogy folyamatosan változnak a célok, a ke retek, az elvárásaink, viszont változtassunk azokon a pontokon, amelyeken feltétlenül szükséges.
Állandó pontok:
Átgondolást igényel:
Kubicsek Judit, a tiszabői iskola igazgatójának értékelése: „Kényszerpályára került 2020 tavaszán az első innovációs tervezésünk a digitális munkarendre való átállás miatt, mégis komoly hozadékai lettek ennek az időszaknak: sokat javultunk az online térben, sőt, a szülőkkel való kapcsolattartásnak is új módjai alakultak ki. Nagy megpróbáltatást jelentett 2021 nyara is, amikor egyszerre kellett megírnom az újabb ötéves intézményvezetői ciklust célzó vezetői programomat és a két tanévre szóló iskolai innovációs tervet a Covid-járvány okozta újabb korlátozások közepette, de ennek az időszaknak is meglett az eredménye. A sok, egymással látszólag össze nem függő feladat – digitális munkarend, pedagógiai programunk átírása, vezetői program, első, majd második innovációs tervünk – teljesítése nyomán kikristályosodott az iskolánk fejlesztési stratégiája, amelyet a »közösségépítés« és az »aktív tanulás« köré építettünk.”
A tanulságok levonását követően, hosszas szakmai viták után szakmai csapatunk vég legesítette az új kereteket:
A szakmai csapat 2021 áprilisában közreadta az intézményi innovációs tervek elkészítéséhez segítséget nyújtó szakmai dokumentumot (Bakos et al., 2021), amelyet félnapos workshop keretében mutatott be az intézményvezetőknek. Az intézményi innovációs tervek elkészítése természetesen az intézmények feladata volt, de a folyamat során – az intézményvezetők, pedagógusok igényei szerint – mindvégig segítettek a szakmai csapatunk tagjai is. Például az alkotói folyamat kezdetén az intézményfelelősök az intézményvezetőkkel egyeztetve műhelyeket szerveztek az iskolákban és óvodákban, hogy támogassák a nevelőtestületek munkáját. A tanulmány utolsó fejezetében röviden be mutatjuk az Ajánlások és elvárások – „Iránytű” az innovációs programok készítéséhez című dokumentumot.
A dokumentum célja, hogy a 2020 januárjában megkezdett intézményi innovációs folyamatokat – az eddigi tapasztalatokat figyelembe véve – továbbgondolja, megújítsa, valamint elvárásokat és ajánlásokat fogalmazzon meg az innovációs program készítése, jóváhagyása és értékelése tekintetében a korábban meghatározott fenntartói célok mentén.
„Ez a szöveg iránytű, azaz csak irányokat mutat, nem a beavatkozási területeken leírt összes tudást tárja fel. Felvillant elemeket, így inspirálni kívánja az intézményekben folyó kreatív gondolkodást és az azt követő alkotómunkát. A megismerés során elősegítheti a már ismert dolgokra való emlékezést és esetleg a további értelmezést.
A szöveg megismerése és a tapasztalatok elemzése, értékelése után megfogalmazható a sajátos intézményi helyzet. Ezt a helyzetelemzésben érdemes közösen rögzíteni. A szövegben az Innovációnak tekintjük címsor alatt található példák segíthetik és tovább inspirál hatják a munkát. Ezek összegzése és kritikus – a megvalósíthatóságot szem előtt tartó
– válogatása rajzolja ki a konkrét intézményi célokat. Mindezek után következhet az innovációs tervet létrehozó alkotómunka, ami beavatkozási területeken tervezett fejlesz tési akciók közös megfogalmazását eredményezi.”
A terület a szociális motívumok fejlesztését tartalmazza. Olyan iskolai légkör kialakítását célozza, amely elősegíti, hogy a pedagógusok és a gyermekek/tanulók folyamatosan megtapasztalhassák az egyének, csoportok kölcsönös megértésének, egymás segítésének előnyeit.
Innovációnak tekintjük például: szülői szobák/terek kialakítását; közös jövőkép alkotását; a teljesítményértékelés és elismerés közös újragondolását; közösségépítő játékok gyűjteményének megalkotását és alkalmazásuk közös értékelését; a tanulók bevonását a lemorzsolódással veszélyeztetett társaik megtartását célzó lépésekbe; a szorgalmat és magatartást elismerő jutalmazás rendszerének átgondolását és újraszervezését.
Az alapkompetenciák magukban foglalják a beszédhez, olvasáshoz, íráshoz, szövegértéshez, számoláshoz, a mennyiségi, téri-vizuális és időbeli viszonyok mentén való tájékozódáshoz, valamint a mozgáshoz kapcsolódó ismeretek, készségek és attitűdök rend szerét, és megalapozzák a használható tudás megszerzését.
A beavatkozási terület az aktív tanulásra épít, melynek során a pedagógus tevékenységéről a gyerek/tanuló tevékenységére helyeződik a hangsúly, aki nem passzív befogadó, hanem aktív résztvevője, a pedagógus irányítása mellett formálója a tanulási folyamatnak.
Innovációnak tekintjük például: a célok elérését támogató megfelelő szokásrend kialakítását; a művészetterápia elemeinek beépítését a tanítási gyakorlatba; a tanulási tartalmak tevékenységekbe ágyazott tervezését; a projektpedagógia és alternatív pedagógiai gyakorlatok beemelését a pedagógiai gyakorlatba; a tanórák közötti átjárást lehetővé tevő témahetek és projekthetek tervezését, kipróbálását és értékelését.
Az IKT-eszközhasználat az intézményekben kettős szerepben jelenik meg: egyrészt az oktatásinevelési folyamatok hatékonyabb megvalósítását segítő eszköz, másrészt bizonyos digitális kompetenciák megszerzése a fontos célok között is szerepel.
Az aktív tanulás modelljéhez kapcsolható sorrend szerint – az IKT-stratégiai irányok című dokumentumunkkal (Binder, 2020) összhangban – minden intézményben cél:
Innováció a területen például: az okostábla adta lehetőségek szélesebb körű kihasználása; a tanulást támogató fejlesztő értékelés IKT-alapú működtetése; online/offline fel adatbankok létrehozása.
Az oktatásszervezés minden esetben valamely pedagógiai cél megvalósítását segíti. Célja az aktív tanulást támogató, hatékony, eredményes és méltányos nevelésoktatás.
Innováció a területen például: az órarend és a tantárgyfelosztás átalakítása; a délutánok rendjének átalakítása; az intézményi terek és az intézmény környezetének bekapcsolása az oktatási folyamatba; az intézmény teljes működési rendjének átgondolása, az új oktatási módszereknek és megoldásoknak megfelelő átszervezése (például csengetési rend, ügyeleti rendszer).
A közelmúltban megkezdett pedagógiai-innovációs folyamatunk elején vagyunk. Jelen tanulmányban nem vállalkoztunk – nem is vállalkozhattunk – arra, hogy tudományos igényű vizsgálat alá vonjuk tevékenységünket. A jelenleg is megvalósítás alatt álló, a fenntartó által jóváhagyott intézményi innovációs tervek 2023 nyarán futnak ki. Fejlesztési folyamatunk mindeddig ráadásul az oktatást alapjaiban megváltoztató pandémiás időszak alatt zajlott, amely az intézményi fókuszokat is megváltoztatta, illetve a hagyományos oktatásszervezési kereteket is megkérdőjelezte.
Bízunk benne, hogy a 2023/24-es tanév, illetve nevelési év kezdetére az intézményeknek – szakembereinkkel szoros együttműködésben – sikerül beazonosítaniuk azokat a kritikus beavatkozási pontokat és konkrét, rendszerszintű beavatkozásokat, amelyek szükségesek a szakmai megújuláshoz, és a fent említett új helyzethez való alkalmazkodással akár nem várt mélységű pozitív változásokra kerül sor.
1. | Az MMSZ Óbudai Technikum és Szakképző Iskola 2001-től, a tarnabodi Máltai Óvoda és Általános Iskola 2011től, a gyöngyösi MMSZ Károly Róbert Technikum, Szakképző Iskola és Gimnázium 2012től, az MMSZ Devecseri Szakképző Iskola 2013-tól, a gyulaji MMSZ Galló József Általános Iskola és Magoncka Óvoda és az MMSZ Gézengúz Ipolydamásdi Óvoda 2015-től, az MMSZ Tiszabői Általános Iskola, az MMSZ Tiszaburai Általános Iskola és az MMSZ Tiszaburai Óvoda 2016tól, az MMSZ Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola 2018-tól (Marcali, Pécs, Siófok), az MMSZ Tiszabői Margaréta Óvoda és az MMSZ Nyírpilisi Általános Iskola 2020tól, az MMSZ Zalakomári Óvoda, az MMSZ Csörögi Óvoda és Bölcsőde és a dombóvári MMSZ Esterházy Miklós Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium 2021-től. |
---|---|
2. | Emlékeztető a 2019. december 2–3i máltai intézményvezetői értekezletről, lejegyezte: Bakos István. |
3. | A tanulás kompetenciái; kommunikációs kompetenciák: anyanyelvi és idegen nyelvi; digitális kompetenciák; matematikai gondolkodási kompetencia; személyes és társas kapcsolati kompetencia; kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság; munkavállalói, vállalkozói kompetencia. |
4. | Szakmai programok: https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/heti_oraterv_minta_pdf1631613963488. pdf |
5. | 2016 óta nagy figyelmet fordítottunk első és második osztályban tanító kollégáink képzésére, a fizikai terek alakítására. Ebben komoly érdemei vannak Hajdú Krisztina klinikai szakpszichológusnak, az MMSZ Egyesület vezető munkatársának. |
6. | Például a tiszaburai óvoda, az ipolydamásdi óvoda 2020as innovációs terve, 2020. május, MMSZ Tiszaburai Óvoda, MMSZ Gézengúz Ipolydamásdi Óvoda.) |
7. | A tarnabodi alsósok délelőtti órarendje: 7.45–8.00: beszélgetés, 8.00–8.15: mozgásfejlesztés, 8.15–8.25: közös reggeli, 8.30–10.00 és 10.05–11.35: blokkokba szervezve alapkompetenciafejlesztés. |
8. | A tiszaburai általános iskola hosszú távon az úgynevezett iskolaotthonos oktatásra szeretne áttérni, amely lényegében azt jelenti, hogy a tanórák „egész nap”, tehát 16 óráig tartanak. |
9. | A közösen meghatározott három célról és négy területről lásd fentebb. |
10. | Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az óvodákért és általános iskolákért felelős három kolléga szorosan együtt dolgozik, egymást helyettesíti, kiegészíti, csapatként gondolkodik az intézmények vezetőivel együtt. |
Felhasznált irodalom
Hírlevél
Anselm Grün, a münsterschwarzachi bencés apátság szerzetese, a 2022. év első számának nyitó tanulmányában a bencés rend kolostori iskoláiról értekezik,…
A Máltai Tanulmányok a társadalomtudományos stúdiumokból merítő, a minket körülvevő világ emberi és társadalmi problémáira reflektáló negyedéves, tudományos folyóirat. Elkötelezetten interdiszciplináris megközelítésű, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat tevékenységi köreihez szorosan kapcsolódó orgánum.
A folyóirat weboldalán, megtartva a tudományos közlés formáit, olvasmányos, olvasható formában adjuk közre az egyes esszéket, tanulmányokat, recenziókat. Cikkeink teljesen akadálymentesítettek, így a hallás- és látássérültek számára is igyekszünk azokat alkalmassá tenni. Utóhang rovatunkban extra, csak a weblapon olvasható tartalommal jelentkezünk.
Minden tudományos folyóiratnak fontos, hogy a hozzá kapcsolódó szak- és tudományterületi kör azt ismerje, elismerje. Ez természetesen magas szöveggondozási és lapszerkesztési elvárást is támaszt. A Máltai Tanulmányok kettős „vak letorálású” folyóirat, amelyet besorolt az MTA, indexál az MTMT, a CIEPS, a MATARKA, az OSZK, az EBSCO és a Proquest. Etikai irányelveink a COPE tagságunkból is erednek.
Magyar Máltai Szeretetszolgálat
ISSN e: 2732-0332
ISSN ny: 2676-9468
NMHH: CE/14647/3-2019.
1011 Budapest, Bem rakpart 28.
Tel.: +36-1-391-4700
Fax.: +36-1-391-4228
Email: maltaitanulmanyok@maltai.hu
Az oldalunkon sütiket (cookie) használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt biztosítsuk Neked!
OKBővebb információkA sütik olyan kis szöveges fájlok, amelyeket egy weboldal felhasználhat arra, hogy még hatékonyabbá tegye a felhasználói élményt. A jogszabályok szerint a sütiket abban az esetben tárolhatjuk az Ön eszközén, ha erre feltétlenül szükség van a weboldalunk működése érdekében. Minden egyéb típusú süti használatához az Ön engedélyére van szükségünk. Jelen weboldal különféle sütiket használ. A weboldalunkon megjelenő némelyik sütit harmadik fél szolgáltatóink helyezik.
Ön bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja weboldalunkon a Sütinyilatkozathoz való hozzájárulását.
A feltétlenül szükséges sütik segítenek használhatóvá tenni a weboldalunkat azáltal, hogy engedélyeznek olyan alapvető funkciókat, mint az oldalon való navigáció és a weboldal biztonságos területeihez való hozzáférés. A weboldal ezen sütik nélkül nem tud megfelelően működni.
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
Honlapunk süti és adatvédelmi szabályzata itt tekinthető meg:
Adatvédelmi szabályzat