Technológia a társadalom szolgálatában – Lehetőségek és dilemmák az információtechnológia korszakában
2024/4

Számunk tematikájának fókuszpontja a modern technológia jelentősége és felhasználásának lehetősége a társadalomban, szűkebb értelemben a szociális szakmában. Tudjuk, érezzük, hogy mindennapi életünk igen jelentős mértékben az elektronikus információs hálózatok köré szerveződik. A (számítás)technika és
a modern kommunikációs, „okos” eszközök hatalmi tényezőkké váltak, amelyből – egyebek mellett – az élethosszig tartó tanulás felszólító erejű kötelezettsége is fakad. Különösen igaz ez akkor, amikor a szociális munka intézményeiben is egyre több informatikai és a mesterséges intelligencia valamely formáját alkalmazó eszköz került integrációra a mindennapi szolgálatban. A Máltai Tanulmányok feladata, talán kötelezettsége, hogy az élet ezen területére is reflektálni törekedjen.
FELTÖLTVE
2024 Nov. 13.
MÉRET
2.00 MB
Teljes szám letöltése

Cikkek

Márkus Eszter
Terepen /

Infokommunikációs technológiák a magas támogatási szükségletű emberek augmentatív és alternatív kommunikációjának szolgálatában

Alternatív utakat kell keresni az információk átadására és fogadására a beszéd használatának problémái esetén, és ez sok ezer ember számára…

2024/4 | 103-120.
Hajdú József, Mengxuan Chen
Alapgondolat /

Az ápolási robotok alkalmazásának lehetősége az idősek tartós ápolásában

A következő évtizedekben megduplázódik a világ időskorú lakossága. Ápoló robotok alkalmazásával a munkaerőhiány és az idősekkel szembeni előítéletek problémája is…

2024/4 | 29-45.
Ződi Zsolt
Nagyító /

A „valósághajlító” technológiák és szabályozási dilemmáik

Lehet-e reálisan kezelni azt a befolyást, amelyet a humanoid robotok, a „mélyhamisítás”, a kiterjesztett és virtuális valóság gyakorol életünkre? Hogyan…

2024/4 | 130-134.
Esztelecki Péter, Szűts Zoltán
Itthon /

A mesterséges intelligencia mint új eszköz az oktatók és a tanulók kezében, különös tekintettel a tehetséggondozásra

Virtuális asszisztensek, intelligens tutorok, adaptív tanulási platformok segítik ma már az eltérő képességekkel rendelkező tanulók fejlesztését. A chatbotok tudáskapacitása ugyanakkor…

2024/4 | 57-71.
Mike Nimród
Kitekintő /

Előítélet, diszkrimináció és gazdasági egyenlőtlenségek – A mesterséges intelligencia etikai kihívásai

Előítéletesség, munkahelyek megszűnése, gazdasági egyenlőtlenségek növekedése: a mesterséges intelligencia „betanítása”, majd használata nyomán tapasztalható torzítások ellensúlyozására univerzális etikai normákat kellene…

2024/4 | 72-85.
Borenszki-Gutási Éva, Kovács Rita, Nagy Ferenc, Maróti Péter
Terepen /

Lakóhelyközelbe vitt egészségügyi ellátás és szaktudás – A telemedicina jelene és jövője

2019-ben indult el a Magyar Máltai Szeretetszolgálat telemedicinális eszközöket is alkalmazó szűrőprogramja, amelynek hála ma már számos felzárkózó településre jut…

2024/4 | 121-129.