Technológia a társadalom szolgálatában – Lehetőségek és dilemmák az információtechnológia korszakában
2024/4

Számunk tematikájának fókuszpontja a modern technológia jelentősége és felhasználásának lehetősége a társadalomban, szűkebb értelemben a szociális szakmában. Tudjuk, érezzük, hogy mindennapi életünk igen jelentős mértékben az elektronikus információs hálózatok köré szerveződik. A (számítás)technika és
a modern kommunikációs, „okos” eszközök hatalmi tényezőkké váltak, amelyből – egyebek mellett – az élethosszig tartó tanulás felszólító erejű kötelezettsége is fakad. Különösen igaz ez akkor, amikor a szociális munka intézményeiben is egyre több informatikai és a mesterséges intelligencia valamely formáját alkalmazó eszköz került integrációra a mindennapi szolgálatban. A Máltai Tanulmányok feladata, talán kötelezettsége, hogy az élet ezen területére is reflektálni törekedjen.
UPLOAD DATE
2024 Nov. 13.
MÉRET
2.00 MB
Teljes szám letöltése

Cikkek

Rab Árpád
Alapgondolat /

A társadalom és a technológia egymásra hatása és jövőformáló erejük

A digitális kultúra nem választási lehetőség, hanem alapvető túlélési stratégia: a társadalmunkat sújtó segítő szakemberek hiányára csakúgy választ adhat, mint…

2024/4 | 8-28.
Hajdú József, Mengxuan Chen
Alapgondolat /

Az ápolási robotok alkalmazásának lehetősége az idősek tartós ápolásában

A következő évtizedekben megduplázódik a világ időskorú lakossága. Ápoló robotok alkalmazásával a munkaerőhiány és az idősekkel szembeni előítéletek problémája is…

2024/4 | 29-45.
Lukács Eszter, Levendovics Tamás, Levendovics Renáta, Kronreif Gernot, Haidegger Tamás
Itthon /

Robotsebészeti munkafolyamatok vizsgálata és támogatása a sebészeti adattudomány korában

Kisebb sebek, nagyobb hozzáférés, gyorsabb gyógyulás – ilyen, amikor egy robot operál. A műtétek során szerzett adatmennyiség pedig hozzá tud…

2024/4 | 46-56.
Esztelecki Péter, Szűts Zoltán
Itthon /

A mesterséges intelligencia mint új eszköz az oktatók és a tanulók kezében, különös tekintettel a tehetséggondozásra

Virtuális asszisztensek, intelligens tutorok, adaptív tanulási platformok segítik ma már az eltérő képességekkel rendelkező tanulók fejlesztését. A chatbotok tudáskapacitása ugyanakkor…

2024/4 | 57-71.
Mike Nimród
Kitekintő /

Előítélet, diszkrimináció és gazdasági egyenlőtlenségek – A mesterséges intelligencia etikai kihívásai

Előítéletesség, munkahelyek megszűnése, gazdasági egyenlőtlenségek növekedése: a mesterséges intelligencia „betanítása”, majd használata nyomán tapasztalható torzítások ellensúlyozására univerzális etikai normákat kellene…

2024/4 | 72-85.
Lovász Ádám
Kitekintő /

Poszthumanizmus, gondoskodás, emberi komposztálás – Ápolás az antropocentrizmus után

Egy beteg bolygón képtelenség bármilyen tényleges „gyógyulásról” beszélni: a poszthumanista gondoskodás paradigmája szerint a gondozás túlmutat az egyes embereken, de…

2024/4 | 86-102.