Jelen korunkban minden hetedik serdülő mentális problémával küzd. A pedagógusok és pszichológusok egymással közreműködve javíthatnának ezen, ugyanakkor lépéseket kellene tenni azért, hogy kialakuljon a megfelelő információcsere és a stigmáktól mentes környezet – derül ki a tanulmányból.
Cikk felolvasása00:00
Absztrakt
Kutatásunk során pedagógusokat kérdeztünk félig strukturált interjúk segítségével arról, hogyan vélekednek a pszichológusokról, és véleményük szerint mi támogatná a serdülőket, hogy mentális problémák esetén szakszerű segítséget kérjenek. Mivel a serdülők napjuk jelentős részét az iskolában töltik, a pedagógusoknak van lehetőségük arra, hogy detektálják a tüneteket, és megfelelő szakellátás felé tereljék a fiatalokat. Emiatt nagyon fontos az ő úgynevezett kapuőrszerepük. A kutatásunkban megkérdezett harminckét pedagógus túlnyomó része pozitív töltetű szóasszociációt adott a pszichológus hívószóra, és a fogalommal kapcsolatos szociális reprezentáció a segítség kifejezés körül kristályosodott ki. A felvett interjúkat a kvalitatív témaelemzés módszerével vizsgáltuk. A segítségkérést elősegítő fő tényezők a következők voltak: (1) kapcsolat, (2) bizalom, (3) információ, (4) pozitív példa, (5) társadalmi változás.
Gyakorló pszichológusként klienseinken keresztül gyakran megtapasztaljuk a serdülőkor kritikus helyzeteit, a sok nehézséget és krízist, amelyen ennek a korosztálynak a fejlődés és növekedés érdekében keresztül kell mennie. Fontos lenne, hogy e küzdelmes utat a mentális egészség megőrzésével járják végig.
A mentális egészség fontosságáról egyre több szó esik napjainkban. Wernigg Róbert (2020) úgy fogalmaz, hogy a mentális egészség a 20. század egyik legnagyobb népegészségügyi kihívása. A WHO (2022) kiemeli, hogy a mentális jóllét teszi lehetővé, hogy az emberek hatékonyan megküzdjenek a hétköznapi élet stresszoraival, kibontakoztassák képességeiket, jól tanuljanak,
Csatlakozzon ingyen és olvasson tovább!
Regisztráljon honlapunkon hogy ingyenesen hozzáférjen a Máltai Tanulmányok összes rovatának archívumához teljes terjedelemben.
ábra: A pszichológus kifejezésre adott szóasszociációk értékelése. Saját szerkesztés.
ábra: A pszichológus hívószóra adott legfontosabb szóasszociációk bemutatása. Saját szerkesztés.
ábra: A témák közötti kapcsolatok bemutatása. Saját szerkesztés.
Felhasznált irodalom
Balázs Judit (2019): Öngyilkosság-prevenció az iskolákban, A Fiatalkori Mentális Egészség-öntudatosság Program (YAM) bemutatása, Educatio, 28 (3), 541–549. DOI: https://doi.org/10.1556/2063.28.2019.3.7
Bell, Henry D. – McKenzie, Vicki (2013): Perceptions and realities, The role of school psychologists in Melbourne, Australia, The Australian Educational and Developmental Psychologist, 30 (1), 54–73. DOI: https://doi.org/10.1017/edp.2013.1
Boldero, Jennifer – Fallon, Barry (1995): Adolescent help seeking, What do they get help for and from whom?, Journal of Adolescence, 18 (2), 193–209. DOI: https://doi.org/10.1006/jado.1995.1013
Bor, William – Dean, Angela J. – Najman, Jacob – Hayatbakhsh, Reza (2014): Are child and adolescent mental health problems increasing in the 21st century? A systematic review, Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 48 (7), 606–616. DOI: https://doi.org/10.1177/0004867414533834
Braun, Virginia – Clarke, Victoria (2006): Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77–101. DOI: https://doi. org/10.1191/1478088706qp063oa
Cramer, Kenneth M. (1999): Psychological antecedents to help-seeking behavior, A reanalysis using path modeling structures, Journal of Counseling Psychology, 46 (3), 381–387. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.46.3.381
Eisenberg, Daniel – Downs, Marilyn F. – Golberstein, Ezra – Zivin, Kara (2009): Stigma and help seeking for mental health among college students, Medical Care Research and Review, 66 (5), 522–541. DOI: https://doi.org/10.1177/1077558709335173
Erikson, Erik H. (1991): A fiatal Luther és más írások, Budapest, Gondolat. Farrell, Peter – Jimerson, Shane R. – Kalambouka, Afroditi – Benoit, Jennifer (2005): Teachers’ perceptions of school psychologists in different countries, School Psychology International, 26 (5), 525–544. DOI: https://doi.org/10.1177/0143034305060787
Freud, Anna (1994): Az én és az elhárító mechanizmusok, Budapest, Animula.
Freud, Sigmund (2017): Three Essays on the Theory of Sexuality, The 1905 Edition, New York, Verso Books.
Gulliver, Amelia – Griffiths, Kathleen M. – Christensen, Helen (2010): Perceived barriers and facilitators to mental health help-seeking in young people, A systematic review, BMC Psychiatry, 10 (113), 1–9. DOI: https://doi. org/10.1186/1471-244X-10-113
Hajduska Mariann (2012): Krízislélektan, Budapest, Eötvös Kiadó.
Hunt, Justin – Eisenberg, Daniel (2010): Mental health problems and help-seeking behavior among college students, Journal of Adolescent Health, 46 (1), 3–10. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2009.08.008
Kiss Paszkál (2009): Szociális reprezentáció, ahogy a közösség megszelídíti az ismeretlent, Pedagógusképzés, 7 (2–3), 87–101. DOI: https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2009.2-3.05
Moscovici, Serge (2002): Társadalom-lélektan, Budapest, Osiris.
N. Kollár Katalin (2021): Milyen lenne a világ iskolapszichológus nélkül? Kerekasztal-beszélgetés: IV. Iskolapszichológiai Vándorgyűlés, Debrecen, 2021. október 14–15.
Pászthy Bea (2023): Összefoglalója az MTA Elnöki Bizottság az Egészségért 2023. január 30-i tanácskozásáról, Budapest, https://mta.hu/mta_hirei/a-gyermekek-lelki-egeszsege-a-nemzet-jovokepessegenek-zaloga-jelentes-az-mta-elnoki-bizottsag-az-egeszsegert- rendezvenyerol-112846: (letöltve: 2024. 06. 11.).
Piaget, Jean (1970): Science of Education and the Psychology of the Child, London, Orion Press.
Raffai Gábor – Bugán Antal (2014): Pszichoterapeutákra és orvosokra vonatkozó sztereotípiák összehasonlító vizsgálata, Psychiatria Hungarica, 29 (2), 225–235.
Toren, Suzanne J. van den – Grieken, Amy van – Lugtenberg, Marjolein – Boelens, Mirte – Raat, Hein (2020): Adolescents’ views on seeking help for emotional and behavioral problems, A focus group study, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17 (1), 191–200. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17010191
Vogel, David L. – Shechtman, Zipora – Wade, Nathaniel G. (2010): The role of public and self-stigma in predicting attitudes toward group counseling, The Counseling Psychologist, 38 (7), 904–922. DOI: https://doi.org/10.1177/0011000010368297
Wernigg Róbert (2020): A mentális egészség a XXI. század egyik nagy népegészségügyi kihívása, Egészségfejlesztés, 61 (2), 3–6. DOI: https://doi.org/10.24365/ef.v61i2.586
WHO (2021): Mental health of adolescents, https://www.who.int//news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAopuvB hBCEiwAm8jaMeRH7pUzu3--YuDUnVg202Ey1RhQht9szUZE3pSpo60oPIwux_86IxoC8t0QAvD_BwE (letöltve: 2024. 04. 30.).
Forintosítható-e a társadalmi kohézió értéke? Javítható-e hazánkban az általános bizalom szintje, és ez befolyásolja-e versenyképességünket? Racionalitás az emberségesség parancsa mögött….
A sütik olyan kis szöveges fájlok, amelyeket egy weboldal felhasználhat arra, hogy még hatékonyabbá tegye a felhasználói élményt. A jogszabályok szerint a sütiket abban az esetben tárolhatjuk az Ön eszközén, ha erre feltétlenül szükség van a weboldalunk működése érdekében. Minden egyéb típusú süti használatához az Ön engedélyére van szükségünk. Jelen weboldal különféle sütiket használ. A weboldalunkon megjelenő némelyik sütit harmadik fél szolgáltatóink helyezik.
Ön bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja weboldalunkon a Sütinyilatkozathoz való hozzájárulását.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütik segítenek használhatóvá tenni a weboldalunkat azáltal, hogy engedélyeznek olyan alapvető funkciókat, mint az oldalon való navigáció és a weboldal biztonságos területeihez való hozzáférés. A weboldal ezen sütik nélkül nem tud megfelelően működni.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
Adatvédelmi szabályzat
Honlapunk süti és adatvédelmi szabályzata itt tekinthető meg: