A szerző a nemzetközi szakirodalom és saját kutatásának tapasztalatai mentén mutatja be a társadalmi vállalkozások állammal és a privát szereplőkkel szemben megfogalmazott elvárásainak változását, valamint ennek fényében a magyarországi tapasztalatokat.
Cikk felolvasása00:00
Absztrakt
A szociális és gazdasági kirekesztődés tartóssá váló formái, valamint a társadalmi egyenlőtlenségek legújabb alakváltozásai következtében az elmúlt évtizedekben új impulzust kapott az államon kívüli szereplők szociális felelősségének kérdése. A társadalmi vállalkozások iránti növekvő tudományos és politikai érdeklődés tulajdonképpen annak kísérlete, hogy miként tehető finanszírozhatóbbá a szociális segítés, hogyan vonható be a magántőke a társadalmi zavarok kezelésének folyamatába, illetve milyen hasznosítható tudással szolgálhat a vállalkozói és befektetői szféra a szociálpolitika számára. A szerző a nemzetközi szakirodalom és saját kutatásának tapasztalatai mentén próbálja bemutatni az állammal és a privát szereplőkkel szemben megfogalmazott elvárások változását, valamint ennek fényében a magyarországi tapasztalatokat. Míg a társadalmi vállalkozások fenntarthatósága megköveteli az állam innovációs potenciáljának, valamint a piaci szereplők társadalmi felelősségének erősítését, a tanulmány hangsúlyozza a két szektor összekapcsolódásának elkerülhetetlenségét.
Kulcsszavak: társadalmi vállalkozás, szociális gazdaság, szociális finanszírozás, etikus fogyasztó, vállalati társadalmi felelősségvállalás, szociális innováció, európai integráció
A koronavírus-járvány új impulzust adott a társadalmi vállalkozások szerepéről szóló globális diskurzusnak. A fertőzés terjedésével és kezelésével kapcsolatos bizonytalanság, a kormányzati intézkedések következtében a mindennapi életvilág fokozatos bezáródása, az egészségügyi, munkaerőpiaci és szolgáltatás-hozzáférési egyenlőtlenségek növekedése, valamint az intézményrendszerrel szemben általánossá váló bizalmatlanság a korábbiakhoz képest is
Csatlakozzon ingyen és olvasson tovább!
Regisztráljon honlapunkon hogy ingyenesen hozzáférjen a Máltai Tanulmányok összes rovatának archívumához teljes terjedelemben.
Addis, Rosmery (2015): The roles of government and policy in social finance, in Nicholls, Alex – Paton, Rob – Emerson, Jed (szerk.): Social Finance, London, Oxford Univerity Press, 383–459.
Conill, Joana – Castells, Manuel – Cardenas, Amalia – Servon, Lisa (2012): Beyond the crises – The emergence of alternative economic pratices, in Castells, Manuell – Caraca, Joao – Cardoso, Gustavo (szerk.): Aftermath – The Cultures of the Economic Crisis, London, Oxford Univerity Press, 210–250.
Hubai László (2019): Beágyazott dilemma – A munkaerőpiaci integrációt segítő társadalmi vállalkozások működése Magyarországon. Doktori dolgozat, Budapest, ELTE Társadalomtudományi Kar.
Hubai László (2020): Konfliktusra hangolva – A társadalmi vállalkozások ökoszisztémájának értékelése, Máltai Tanulmányok, 2. évfolyam, 2020/3., xxx–xxx.
Koltai Luca – Rácz Katalin – Bördős Katalin – Hamza Eszter – Király Gábor – Németh Nándor – Szabó Dorottya – Ruszkai Zsolt (2019): Az élelmiszer-gazdaság területén működő társadalmi vállalkozások hatása a helyi munkaerőpiacra és gazdaságra, Budapest, Hétfa Kutatóintézet, http://hetfa.hu/wp-content/uploads/2019/01/%C3%89lelmiszergazd_kiadv%C3%A1ny_jav%C3%ADt5.pdf (letöltve: 2020. 07. 31.).
Mulgan, Geoff (2015): Social finance – Does ‚investment‘ add value?, in Nicholls, Alex – Paton, Rob – Emerson, Jed (szerk.): Social Finance, London, Oxford Univerity Press, 45–64.
Öberseder, Magdalena – Schlegelmilch, Bodo – Gruber, Verena (2011): Why don’t consumers care about CSR? – A qualitative study exploring the role of CSR in consumption decisions, Journal of Business Ethics, 104. évfolyam, 2011/4., 449–460.
Technopolis Group (2018): Social Business Initiative (SBI) Follow Up – Co-operation Between Social Economy Enterprises and Traditional Enterprises,https://ec.europa.eu/docsroom/documents/36684 (letöltve: 2020. 07. 31.).
Tsai, Juin-Ming – Hung, Shiu-Wan – Yang, Ting-Ting (2020): In pursuit of goodwill? The cross-level effects of social enterprise consumer behaviours, Journal of Business Research, 109. évfolyam, 2020/3., 350–361.
Forintosítható-e a társadalmi kohézió értéke? Javítható-e hazánkban az általános bizalom szintje, és ez befolyásolja-e versenyképességünket? Racionalitás az emberségesség parancsa mögött….
A sütik olyan kis szöveges fájlok, amelyeket egy weboldal felhasználhat arra, hogy még hatékonyabbá tegye a felhasználói élményt. A jogszabályok szerint a sütiket abban az esetben tárolhatjuk az Ön eszközén, ha erre feltétlenül szükség van a weboldalunk működése érdekében. Minden egyéb típusú süti használatához az Ön engedélyére van szükségünk. Jelen weboldal különféle sütiket használ. A weboldalunkon megjelenő némelyik sütit harmadik fél szolgáltatóink helyezik.
Ön bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja weboldalunkon a Sütinyilatkozathoz való hozzájárulását.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütik segítenek használhatóvá tenni a weboldalunkat azáltal, hogy engedélyeznek olyan alapvető funkciókat, mint az oldalon való navigáció és a weboldal biztonságos területeihez való hozzáférés. A weboldal ezen sütik nélkül nem tud megfelelően működni.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
Adatvédelmi szabályzat
Honlapunk süti és adatvédelmi szabályzata itt tekinthető meg: