Virtuális asszisztensek, intelligens tutorok, adaptív tanulási platformok segítik ma már az eltérő képességekkel rendelkező tanulók fejlesztését. A chatbotok tudáskapacitása ugyanakkor nem teszi helyettesíthetővé a tanárok személyiségének, nevelési képességeinek a hatását.
Cikk felolvasása00:00
Absztrakt
A mesterséges intelligencia gyors fejlődése az oktatásban is jelentős változásokat hozott. A tanulmány bemutatja, hogy a középfokú iskolai nevelésben az oktatók és tanulók egyaránt különböző módokon reagálnak az új technológiai lehetőségekre: míg egyesek kihasználják a bennük rejlő potenciált a tanulási folyamatok hatékonyabbá tételére, mások aggodalommal tekintenek a változásokra. A mesterséges intelligencia különösen a tehetséggondozás terén jelez nagy ígéretet, mivel lehetővé teszi a tanulók egyéni igényeinek megfelelő tananyagok és feladatok kialakítását. A virtuális asszisztensek és az intelligens tutorok adaptív tanulási platformokkal együttműködve segítik a diákok fejlődését és támogatják az oktatók munkáját. Ugyanakkor fontos figyelembe venni az MI-technológia jelenlegi korlátait és a vele járó etikai kihívásokat, különösen a tanulási folyamat emberi tényezőinek fontosságát.
Kulcsszavak: mesterséges intelligencia, oktatás, tehetséggondozás, chat- botok, adaptív tanulás
A mesterséges intelligencia fokozatos fejlődése az elmúlt években forradalmasította számos iparág működését, így az oktatásra is egyre nagyobb hatást gyakorol. A kihívást a szereplők eltérő módon kezelik. Az oktatók egy része egyszerűen nem vesz tudomást erről az eszközről, mások aggodalmuknak adnak hangot, míg akadnak olyanok is, akik igyekeznek kihasználni ezt a lehetőséget az oktatás minőségének javítása vagy a saját munkájuk egyszerűsítése, kiváltása érdekében.
Az új technológiák bevezetése mindig is kihívást jelentett az oktatási közösség számára, és ez alól a mesterséges intelligencia sem kivétel. Azonban, ahogy az e-learning esetében országos szinten is tanúi lehettünk, a
Csatlakozzon ingyen és olvasson tovább!
Regisztráljon honlapunkon hogy ingyenesen hozzáférjen a Máltai Tanulmányok összes rovatának archívumához teljes terjedelemben.
táblázat: Chatbotok összehasonlítása. Saját szerkesztés.
Felhasznált irodalom
Adamopoulou, Eleni – Moussiades, Lefteris (2020a): An overview of chatbot technology, in Maglogiannis, Ilias – Iliadis, Lazaros – Pimenidis, Elias (szerk.): Artificial Intelligence Applications and Innovations, Cham, Springer International Publishing, 373–383. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-49186-4_31
Adamopoulou, Eleni – Moussiades, Lefteris (2020b): Chatbots: History, technology, and applications, Machine Learning with Applications, 2, 100006. DOI: https://doi.org/10.1016/j.mlwa.2020.100006
Bradeško, Luka – Mladenić, Dunja (2012): A survey of chatbot systemsthrough a loebner prize competition, in ProceedingsofSlovenianLanguageTechnologiesSociety Eighth Conference of Language Technologies, Ljubljana, 34–37.
Cisco (2020): Cisco Annual Internet Report (2018–2023) White Paper, https://tinyurl.com/52cnycae (letöltve: 2024. 06. 14.).
Demandsage (2024): How Many Use The Internet in 2024 (New Data). https://tinyurl.com/w4vc2ucv (letöltve: 2024. 10. 08.).
Fitria, Tira Núr – Simbolon, Nurmala Elmin – Afdaleni, Afdaleni (2023): Chatbots as online chat conversation in the education sector, International Journal of Computer and Information System (IJCIS), 4 (3).
Hien, Ho Thao – Cuong, Pham-Nguyen – Nam, Le Nguyen Hoai – Nhung, Ho Le Thi Kim – Thang, Le Dinh (2018): Intelligent assistants in higher-education environments, in Proceedings of the Ninth International Symposium on Information and Communication Technology – SoICT 2018, New York, ACM Press, 69–76. DOI: https://doi.org/10.1145/3287921.3287937
Ji, Ziwei – Lee, Nayeon – Frieske, Rita – Yu, Tiezheng – Su, Dan – Xu, Yan – Ishii, Etsuko – Bang, Ye Jin – Madotto, Andrea – Fung, Pascale (2022): Survey of hallucination in natural language generation, ACM Computing Surveys. Association for Computing Machinery, 55 (12), 1–38. DOI: https://doi.org/10.1145/3571730
Kucherbaev, Pavel – Bozzon, Alessandro – Houben, Geert-Jan (2018): Human- aided bots, IEEE Internet Computing, 22 (6), 36–43. DOI: https://doi.org/10.1109/MIC.2018.252095348
Kuhail, MohammadAmin – Alturki, Nazik – Alramlawi, Salwa – Alhejori, Kholood (2023): Interacting with educational chatbots: A systematic review, Education and Information Technologies, 28 (1), 973–1018. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11177-3
Neumann, Alexander Tobias – Arndt, Tamar – Köbis, Laura – Meissner, Roy – Martin, Anne – Lange, Peterde – Pengel, Norbert – Klamma, Ralf – Wollersheim, Heinz-Werner (2021): Chatbots as a tool to scale mentoring processes: Individually supporting self-study in higher education, Frontiers in Artificial Intelligence, 4. DOI: https://doi.org/10.3389/frai.2021.668220
Pandita, Ramesh (2017): Internet a change agent: An overview of internet penetration and growth across the world, International Journal of Information Dissemination and Technology, 7 (2), 83–91. DOI: https://doi.org/10.5958/2249-5576.2017.00001.2
Ramesh, Kiran – Ravishankaran, Suryan – Joshi, Abhishek – Chandrasekaran, K. (2017): A survey of design techniques for conversational agents, in Kaushik, Saroj – Gupta, Daya – Kharb, Latika – Chahal, Deepak (szerk.): Information, Communication and Computing Technology, Springer Singapore, 336–350. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-6544-6_31
Reshmi, S. – Balakrishnan, Kannan (2018): Empowering chatbots with business intelligence by Big Data Integration, International Journal of Advanced Research in Computer Science, 9 (1), 627–631. DOI: https://doi.org/10.26483/ijarcs.v9i1.5398
Szűts Zoltán (2020): Az emberi elme és a mesterséges intelligencia kapcsolatának jelene és jövője, Szabad Piac, 1, 50–63.
Szűts Zoltán – Jinil, Yoo (2018): A chatbotok jelensége, taxonómiája, felhasználási területei, erősségei és kihívásai, Információs Társadalom, 18 (2), 41–55. DOI: https://doi.org/10.22503/inftars.XVIII.2018.2.3
Thorat, Sandeep A. – Jadhav, Vishakha (2020): A review on implementation issues of rule- based chatbot systems, Proceedings of the International Conference on Innovative Computing & Communications (ICICC) 2020. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3567047
Ullmann, Stefan –Schoop, Mareike (2022): Potentials of Chatbot Technologies for Higher Education: A Systematic Review, Conference: UK Academy for Information Systems Conference Proceedings 2022.
Wang, Jingyun – Hwang, Gwo-Haur – Chang, Ching-Yi (2021): Directions of the 100 most cited chatbot-related human behavior research: A review of academic publications, Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100023
Weizenbaum, Joseph (1983): ELIZA – a computer program for the study of natural language communication between man and machine, Communications of the ACM, 26 (1), 23–28. DOI: https://doi.org/10.1145/357980.357991
Winkler, Rainer – Soellner, Matthias (2018): UnleashingthePotentialofChatbotsin Education: A State-Of-The-Art Analysis, Chicago, Academy of Management. DOI: https://doi.org/10.5465/AMBPP.2018.15903abstract
Wu, Yu – Wu, Wei – Xing, Chen – Zhou, Ming – Li, Zhoujun (2017): Sequential Matching Network: A New Architecture for Multiturn Response Selection in Retrieval-based Chatbots, Proceedings of the 55th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics, 496–505. DOI: https://doi.org/10.18653/v1/P17-1046
Forintosítható-e a társadalmi kohézió értéke? Javítható-e hazánkban az általános bizalom szintje, és ez befolyásolja-e versenyképességünket? Racionalitás az emberségesség parancsa mögött….
A sütik olyan kis szöveges fájlok, amelyeket egy weboldal felhasználhat arra, hogy még hatékonyabbá tegye a felhasználói élményt. A jogszabályok szerint a sütiket abban az esetben tárolhatjuk az Ön eszközén, ha erre feltétlenül szükség van a weboldalunk működése érdekében. Minden egyéb típusú süti használatához az Ön engedélyére van szükségünk. Jelen weboldal különféle sütiket használ. A weboldalunkon megjelenő némelyik sütit harmadik fél szolgáltatóink helyezik.
Ön bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja weboldalunkon a Sütinyilatkozathoz való hozzájárulását.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütik segítenek használhatóvá tenni a weboldalunkat azáltal, hogy engedélyeznek olyan alapvető funkciókat, mint az oldalon való navigáció és a weboldal biztonságos területeihez való hozzáférés. A weboldal ezen sütik nélkül nem tud megfelelően működni.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
Adatvédelmi szabályzat
Honlapunk süti és adatvédelmi szabályzata itt tekinthető meg: