A kétezres évek második évtizedében határozottan romlott a tizenévesek mentális állapota, és ezt befolyásolja – ha nem is mindig károsan – a virtuális térben töltött idő növekedése. Melyik nemet veszélyezteti jobban a közösségi média és miért? Mit tehetnek a szülők és mit a pedagógusok a bölcsebb okoseszköz-használat érdekében?
Cikk felolvasása00:00
Absztrakt
A fiatalok digitáliseszköz-használata társadalmi szintű kérdéssé vált, és kihívást jelent egyéni, családi és közösségi szinten egyaránt. A digitáliseszköz-használat és a mentális jóllét összefüggése egyre nagyobb figyelmet kap a kutatók és a gyakorlati szakemberek körében. Tanulmányunk célja áttekintést nyújtani a témával kapcsolatos hazai és nemzetközi eredményekről, és rávilágítani, hogy milyen kapcsolatban áll a mentális jóllét az online térben töltött idővel. Irodalomkutatásunk során azt vizsgáltuk, hogy a Covid előtti tendenciák hogyan változtak a pandémia alatt, illetve azt követően. Megállapítható az összefüggés a mentális jóllét és a digitáliseszköz-használat között, ugyanakkor a kapcsolat nem lineáris. Többen mutattak rá egy J alakú görbére, eszerint a tudatos, keretek közötti használat veszélyezteti legkisebb mértékben a pszichés jóllétet. Tanulmányunk végén felhívjuk a figyelmet olyan programokra, melyek segíthetik a családok megküzdését és a szakemberek munkáját
Árt vagy használ a tizenéves korosztály mentális jóllétének a digitáliseszköz-használat? Hogyan érzik magukat a mai kamaszok ezekben a válságosnak is nevezhető években, a pandémia és a háború(k) árnyékában? Milyen szerep jut ebben a digitális eszközöknek, amelyekkel ma már a kisebb gyermekek is nap mint nap találkoznak? Célunk áttekintést nyújtani a témával kapcsolatos főbb nemzetközi kutatási eredményekről, a mérésekkel igazolt tendenciákról, és rávilágítani, hogy milyen kapcsolatban áll a mentális jóllét az online térben töltött
Csatlakozzon ingyen és olvasson tovább!
Regisztráljon honlapunkon hogy ingyenesen hozzáférjen a Máltai Tanulmányok összes rovatának archívumához teljes terjedelemben.
1. ábra: A tizennyolc év alatti páciensek számának alakulása a Salamancai Kórház adatai alapján. Forrás: Marciano et al., 2022.
2/a ábra: A WHO gondozásában zajló HBSC-felmérés 2020–2021-es adatai a magányosság érzéséről. Forrás: Cosma et al., 2023.
2/b ábra: A WHO gondozásában zajló HBSC-felmérés 2020–2021-es adatai a kiváló egészségi állapotról beszámoló serdülők arányának változásáról. Forrás: Cosma et al., 2023.
2/c ábra: A WHO gondozásában zajló HBSC-felmérés 2020–2021-es adatai az egészségi panaszokról. Forrás: Cosma et al., 2023.
3. ábra: A svéd serdülők mentális állapotának változásai a pandémia idején. Forrás: Johansson et al., 2024.
táblázat: 10–19 évesek halállal végződő öngyilkossági kísérleteinek adatai három földrész tizenegy országából. Az adatok forrása: Bertuccio et , 2024.
táblázat: Az internalizáló problémák emelkedő arányait magyarázó rizikófaktorokra vonatkozó bizonyítékok összesítése. Forrás: Keyes–Platt,
táblázat: A 10–19 évesek mentális egészségét érintő tendenciák összefoglalása. Az adatok forrása: (1) Twenge, 2020; (2) Marciano et al., 2022; (3) Cosma et al., 2023; (4) Maciá-Casas, 2024; (5) Keyes–Platt, 2024; (6) Clark et al., 2021.
Felhasznált irodalom
Balázs Judit (2019): Öngyilkosság-prevenció az iskolákban, A Fiatalkori Mentális Egészség-öntudatosság Program (YAM) bemutatása, Educatio, 28 (3), 541–549. DOI: https://doi.org/10.1556/2063.28.2019.3.7
Bányai, Fanni – Zsila, Ágnes – Király, Orsolya – Maraz, Anikó – Elekes, Zsuzsanna – Griffiths, Mark D. – Andreassen, Cecilie Schou – Demetrovics, Zsolt (2017): Problematic social media use, Results from a large-scale nationally representative adolescent sample, PLoS One, 12 (1), e0169839. DOI: https://doi.org/10.1371/ journal.pone.0169839
Bertuccio, Paola – Amerio, Andrea – Grande, Enrico – La Vecchia, Carlo – Costanza, Alessandra – Aguglia, Andrea – Berardelli, Isabella – Serafini, Gianluca – Amore, Mario – Pompili, Maurizio – Odone, Anna (2024): Global trends in youth suicide from 1990 to 2020, An analysis of data from the WHO mortality database, eClinicalMedicine, 70, 102506. DOI: https://doi.org/10.1016/j. eclinm.2024.102506
Clark, Sarah J. – Freed, Gary L. – Singer, Dianne C. – Gebremariam, Acham – Schultz, Sara L. (2021): How the pandemic has impacted teen mental health, National Poll on Children’s Health, 38 (2), https://mottpoll.org/sites/default/files/ documents/031521_MentalHealth.pdf (letöltve: 2024. 05. 20.).
Cosma, Alina – Abdrakhmanova, Shynar – Taut, Diana – Schrijvers, Karen – Catunda, Carolina – Schnohr, Christina (2023): A focus on adolescent mental health and well-being in Europe, central Asia and Canada, Health Behaviour in School-aged Children international report from the 2021/2022 survey (Vol. 1), World Health Organization. Regional Office for Europe, https://iris.who.int/bitstream/ handle/10665/373201/9789289060356-eng.pdf?sequence=2 (letöltve: 2024. 06. 16.).
Derzsi-Horváth Martina – Deutsch Krisztina (2024): Középiskolás diákok mentális egészségének javítása, Egy intervencióalapú személyiségfejlesztő program módszertanának bemutatása, Új Pedagógiai Szemle, 74 (3–4), 53–71.
European Commission (2022): The impact of the COVID-19 pandemic on the mental health of young people, Policy responses in European countries, Luxembourg, Publications Office of the European Union. DOI: https://doi.org/doi/10.2797/299233
Guazzini, Andrea – Pesce, Andrea – Gino, Fabiana – Duradoni, Mirko (2022): How the COVID-19 pandemic changed adolescents’ use of technologies, sense of community, and loneliness, A retrospective perception analysis, Behavioral Sciences, 12 (7), 228. DOI: https://doi.org/10.3390/bs12070228
Horváth, Lili Olga – Győri, Dóra – Komáromy, Dániel – Mészáros, Gergely – Szentiványi, Dóra – Balázs, Judit (2020): Nonsuicidal self-injury and suicide, The role of life events in clinical and non-clinical populations of adolescents, Front Psychiatry, 11, 370. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00370
Johansson, Catrin – Hedman Ahlström, Britt – Barac, Marijana – Berglund, Therese – Bador, Kourosh – Kerekes, Nóra (2024): Impact of the COVID-19 pandemic on Swedish adolescents’ mental health, psychosocial functioning, risk behaviours, and victimisation, Gender differences and implications, International Journal of Environmental Research and Public Health, 21 (5), 604. DOI: https://doi. org/10.3390/ijerph21050604
Keyes, Katherine M. – Platt, Jonathan M. (2024): Annual research review, Sex, gender, and internalizing conditions among adolescents in the 21st century – trends, causes, consequences, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 65 (4), 384–407. DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.13864
Lewis, Stephen P. – Heath, Nancy L. – Hasking, Penelope A. – Hamza, Chloe A. – Bloom, Elana L. – Lloyd-Richardson, Elizabeth E. – Whitlock, Janis (2020): Advocacy for improved response to self-injury in schools, A call to action for school psychologists, Psychological Services, 17 (S1), 86–92. DOI: https://doi. org/10.1037/ser0000352
Limone, Pierpaolo – Toto, Giusi Antonia (2021): Psychological and emotional effects of digital technology on children in COVID-19 pandemic, Brain Sciences, 11 (9), 1126. DOI: https://doi.org/10.3390/brainsci11091126
Maciá-Casas, Ana – de la Iglesia-Larrad, Javier – García-Ullán, Llanyra – Refoyo-Matellán, Belén – Munaiz-Cossío, Clara – Díaz-Trejo, Sara – Berdión- Marcos, Vanesa – Calama-Martín, Julia – Roncero, Carlos – Pérez, Jesús (2024): Post-pandemic evolution of suicide risk in children and adolescents attending a general hospital accident and emergency department, Healthcare, 12 (10), 977. DOI: https://doi.org/10.3390/healthcare12100977
Marciano, Laura – Ostroumova, Michelle – Schulz, Peter Johannes – Camerini, Anne-Linda (2022): Digital media use and adolescents’ mental health during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis, Frontiers in Public Health, 9. DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.793868
Meates, Julie (2020): Problematic digital technology use of children and adolescents, Psychological impact, Teachers and Curriculum, 20 (1), 51–62. DOI: https://doi. org/10.15663/tandc.v20i1.349
Németh Ágnes – Horváth Zsolt – Várnai Dóra (2019): Egészségmagatartás serdülőkorban, Mi történt az ezredforduló után?, Educatio, 28 (3), 473–494. DOI: https://doi.org/ 10.1556/2063.28.2019.3.3
Németh Ágnes – Várnai Dóra (szerk.) (2019): Kamaszéletmód Magyarországon, Az Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása elnevezésű, az Egészségügyi Világszervezettel együttműködésben megvalósuló nemzetközi kutatás 2018. évi felméréséről készült nemzeti jelentés, Budapest, ELTE PPK – L’Harmattan.
Scheiner, Christin (2023): Vulnerability in Adolescence, Prevalence, Pandemic Impact and Prevention, Würzburg, Julius-Maximilians-Universität.
Surís, Joan-Carles – Berchtold, André – Barrense-Dias, Yara (2023): Parents, teens and screens during COVID-19 containment, An exploratory study, Child: Care, Health and Development, 49 (5), 811–815. DOI: https://doi.org/10.1111/cch.13092
Szeifert Noémi Mónika – Szilágyi Simon – Sebők Barbara – Bérdi Márk (2023): A violens öngyilkossági kísérletek számának változása a COVID–19-járvány első két évében a Dr. Manninger Jenő Baleseti Központban, Összehasonlító adatelemzés a 2016–2021. évekre vonatkozóan, Orvosi Hetilap, 164 (26), 1003–1011. DOI: https://doi.org/10.1556/650.2023.32819
Twenge, Jean M. (2020): Increases in depression, self-harm, and suicide among U.S. adolescents after 2012 and links to technologyuse, Possible mechanisms, Psychiatric Research and Clinical Practice, 2 (1), 19–25. DOI: https://doi.org/10.1176/appi. prcp.20190015
Forintosítható-e a társadalmi kohézió értéke? Javítható-e hazánkban az általános bizalom szintje, és ez befolyásolja-e versenyképességünket? Racionalitás az emberségesség parancsa mögött….
A sütik olyan kis szöveges fájlok, amelyeket egy weboldal felhasználhat arra, hogy még hatékonyabbá tegye a felhasználói élményt. A jogszabályok szerint a sütiket abban az esetben tárolhatjuk az Ön eszközén, ha erre feltétlenül szükség van a weboldalunk működése érdekében. Minden egyéb típusú süti használatához az Ön engedélyére van szükségünk. Jelen weboldal különféle sütiket használ. A weboldalunkon megjelenő némelyik sütit harmadik fél szolgáltatóink helyezik.
Ön bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja weboldalunkon a Sütinyilatkozathoz való hozzájárulását.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütik segítenek használhatóvá tenni a weboldalunkat azáltal, hogy engedélyeznek olyan alapvető funkciókat, mint az oldalon való navigáció és a weboldal biztonságos területeihez való hozzáférés. A weboldal ezen sütik nélkül nem tud megfelelően működni.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
Adatvédelmi szabályzat
Honlapunk süti és adatvédelmi szabályzata itt tekinthető meg: