Új munkakör: családmentorok a gyerekek első ezer napjának egyengetéséért, a kognitív, érzelmi és társas készségek, kompetenciák kialakításáért, amelyek a későbbi sikeresebb fejlődést szolgálhatják
Cikk felolvasása00:00
Absztrakt
A tanulmány a Felzárkózó települések programba bevont – jelenleg száztizenhét településen élő –, kisgyermeket nevelő családok mindennapi szociális kíséréséről, a családmentorok munkájáról szól. Arról a bizalomra épülő, komplex bio-pszicho-szociális folyamatról, amellyel segíthetjük az ide születő gyermekek egészséges fejlődéséhez szükséges feltételek biztosítását, a családok, helyi közösségek lehetőségeinek, erőforrásainak figyelembevételével. A következőkben a családmentorok tevékenységének áttekintésén keresztül mutatjuk be ezt az új, innovatív, szociális segítői munkakört, amelynek képviselői alapvetően a kisgyermekes családok otthonaiban, hétköznapi életük szerves részeként vannak jelen, így kiegészítő szerepet töltenek be az ellátórendszerek, intézményes ellátások mellett.
Kulcsszavak: Felzárkózó települések, Jelenlét-szemlélet, családmentor, családkísérés, kora gyermekkori beavatkozások
E rövidített tanulmány hátterét a családmentorok és az őket támogató kora gyermekkori szakértők körében 2022 nyarán végzett, az eddigi munkájukról, tapasztalataikról szóló online kérdőíves felmérés eredményei, a Fókuszban a gyermek elnevezésű program munkatársaival folytatott egyéni és fókuszcsoportos beszélgetések, interjúk és a projektet kísérő mérések eredményei alkotják. Köszönjük a segítséget a kitöltőknek és a feldolgozásban részt vevőknek is. Külön köszönet Teller Nórának és Koltai Lucának az adattisztításért és a gyorselemzésért.
A Felzárkózó települések program és a Fókuszban a gyermek projekt
A Fókuszban a gyermek projekt célja a Felzárkózó települések (a továbbiakban: FETE) hosszú távú programjának megalapozásáról szóló 1404/2019. (VII.
Csatlakozzon ingyen és olvasson tovább!
Regisztráljon honlapunkon hogy ingyenesen hozzáférjen a Máltai Tanulmányok összes rovatának archívumához teljes terjedelemben.
ábra: A kora gyermekkori beavatkozások hatásmechanizmusa. Forrás: Hétfa Kutató és Elemző Központ (2022).
ábra: A családmentor Saját szerkesztés.
ábra: A családmentori családlátogatás jellemzői. Saját szerkesztés.
ábra: Jellemző krízishelyzetek. Saját szerkesztés.
ábra: A családokkal közösen végzett gyakori tevékenységek. Saját szerkesztés.
ábra: A családmentorok együttműködései. Forrás: MMSZ családmentor kérdőív adatai alapján, Hétfa Kutató és Elemző Központ (2022).
ábra: A családmentorok tevékenységének mutatói. Saját szerkesztés – a projekt tevékenység-nyilvántartó rendszere alapján (TENYI, 2022).
Felhasznált irodalom
Andersson, Liselott – Poromaa-Sundström, Inger – Wulff, Marianne – Aström, Monica – Bixo, Marie (2004): Implications of antenatal depression and anxiety for obstetric outcome, Obstetrics & Gynecology, 104. évfolyam, 2004/3., 467–476. DOI: https://doi.org/10.1097/01.AOG.0000135277.04565.e9
Bonnier, Christine (2008): Evaluation of early stimulation programs for enhancing brain development, Acta Paediatrica, 97. évfolyam, 2008/7., 853–858. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2008.00834.x
Doyle, Orla – Harmon, Colm P. – Heckman, James J. – Tremblay, Richard E. (2009): Investing in early human development. Timing and economic efficiency, Economics and Human Biology, 7. évfolyam, 2009/1., 1–6. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ehb.2009.01.002
Duncan, Robert J. – Schmitt, Sara A. – Vandell, Deborah Lowe (2019): Additive and synergistic relations of early mother–child and caregiver–child interactions for predicting later achievement, Developmental Psychology, 55. évfolyam, 2019/12., 2522–2533. DOI: https://doi.org/10.1037/dev0000824
Egyed Katalin (2011): Az evolúció ajándéka: az agyi plaszticitás és a rugalmas fejlődés, in Danis Ildikó – Farkas Mária – Herczog Mária – Szilvási Léna (szerk.): A génektől a társadalomig – A kora gyermekkori fejlődés színterei, Budapest, Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, 166–204.
Felitti, Vincent J. – Anda, Robert F. – Nordenberg, Dale – Williamson, David F. – Spitz, Alison M. – Edwards, Valerie, Koss, Mary P. – Marks, James S. (1998): Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults. The Adverse Childhood Experiences (ACE) Study, American Journal of Preventive Medicine, 14. évfolyam, 1998/4., 245–258. DOI: https://doi.org/10.1016/S0749-3797(98)00017-8
Graham, Yolanda P. – Heim, Christine – Goodman, Sherryl H. – Miller, Andrew – Nemeroff, Charles B. (1999): The effects of neonatal stress on brain development. Implications for psychopathology, Development and Psychopathology, 11. évfo- lyam, 1999/3., 545–565. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954579499002205
Grigoriadis, Sophie – Graves, Lisa – Peer, Miki – Mamisashvili, Lana – Tomlinson, George – Vigod, Simone N. et al. (2018): Maternal anxiety during pregnancy and the association with adverse perinatal outcomes: systematic review and meta-analy- sis, The Journal of Clinical Psychiatry, 79. évfolyam, 2018/5., 813. DOI: https://doi.org/10.4088/JCP.17r12011
Grigoriadis, Sophie – Graves, Lisa – Peer, Miki – Mamisashvili, Lana – Tomlinson, George – Vigod, Simone N. et al. (2019): A systematic review and meta-analysis of the effects of antenatal anxiety on postpartum outcomes, Archives of Women’s Mental Health, 22. évfolyam, 2019/5., 543–556. DOI: https://doi.org/10.1007/s00737-018-0930-2
Heckman, James J. – Klenow, Peter J. (1997): Human Capital Policy, University of Chicago – Mimeo.
Heckman, James J. – Masterov, Dimitriy V. (2007): The Productivity Argument for Invest- ing in Young Children, Working Paper 13016, Cambridge, MA, National Bureau of Economic Research. DOI: https://doi.org/10.3386/w13016
Hétfa Kutatóintézet és Elemző Központ (2022): Családmentor-kérdőívek feldolgozása (munkaváltozat), Budapest.
Horváth Luca – Karácsony Ilona (2022): Az antenatális szorongás háttértényezőinek vizsgálata a II. és III. trimeszterben lévő gravidák körében, Aranypajzs, 1. évfolyam, 2022/2., 24–36. DOI: https://doi.org/10.56077/AP.2022.2.2
Karmiloff-Smith, Annette (2009): Nativism versus neuroconstructivism. Rethinking the study of developmental disorders, Developmental Psychology, 45. évfolyam, 2009/1., 56–63. DOI: https://doi.org/10.1037/a0014506
Karoly, Lynn A. – Kilburn, M. Rebecca – Cannon, Jill S. (2005): Early Childhood Interventions. Proven Results, Future Promise, Santa Monica – Arlington – Pittsburgh, RAND Corp. DOI: https://doi.org/10.7249/MG341
Kereki Judit (2015): A kora gyermekkori intervenció rendszere – utak és kapcsolódások, Gyermeknevelés, 3. évfolyam, 2015/2., 55–76. DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2015.2.55.76
Kereki Judit – Bauer Viktor – Gyarmathyné Doma Gabriella – Kujalek Éva – Ná- dor Csaba – Nyuli Krisztina – Schultheisz Judit – Somodi Andrea – Újhelyi János – Vámos Éva (2014): Gyermekút – Jogszabályok, gyakorlat, lehetséges modell. TÁMOP-6.1.4 Kora gyermekkori (0–7 év) program, Budapest, Országos Tisztifőorvosi Hivatal.
Kiss Dávid – Lantos Szilárd – Marozsán Csilla – Németh Nándor (2013): „Jelenlét” – a roma integrációt szolgáló fejlesztések megalapozása, szociális munka kirekesztett közösségekben, szegregátumokban, Budapest, MMSZ.
Lannert Judit (2015): A kora gyermekkori fejlesztéshez való hozzájutás esélyei a hátrányos helyzetű térségekben, MTA TK Gyerekesély Műhelytanulmányok, 2015/4., Buda- pest, MTA TK.
Magyarország Kormánya (2019): 1404/2019. (VII. 5.) Korm. határozat a „Felzárkózó települések” hosszú távú programjának megalapozásáról, https://njt.hu/jogsza-baly/2019-1404-30-22 (letöltve: 2022. 08. 30.).
Majnemer, Annette (1998): Benefits of early intervention for children with developmental disabilities, Seminars in Pediatric Neurology, 5. évfolyam, 1998/1., 62–69. DOI: https://doi.org/10.1016/S1071-9091(98)80020-X
Mareschal, Denis – Johnson, Mark H. – Sirois, Sylvain – Spratling, Michael W. – Thomas, Michael S. C. – Westermann, Gert (szerk.) (2007): Neuroconstructivism. Volume One, Oxford, Oxford University Press, NY.
MMSZ (2019): Megvalósíthatósági tanulmány az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program „Fókuszban a gyermek” című pályázati felhívásához (2019), Budapest, MMSZ, https://fokuszbanagyermek.hu/dokumentumtar (letöltve: 2022. 10. 07.).
TENYI (2022): Tevékenység-nyilvántartó rendszer, MMSZ saját fejlesztés.
T-Tudok (2015): Biztos Kezdet Program monitorozása és értékelése a TÁMOP 5.2.1.-12/1 Gyerekesély program országos kiterjesztésének szakmai módszertani megalapozása és a program kísérése című kiemelt program keretében, Vezetői összefoglaló, https://www.t-tudok.hu/files/2/vezetoi_osszefoglalo_vegleges.pdf (letöltve: 2022. 11. 05.).
Forintosítható-e a társadalmi kohézió értéke? Javítható-e hazánkban az általános bizalom szintje, és ez befolyásolja-e versenyképességünket? Racionalitás az emberségesség parancsa mögött….
A sütik olyan kis szöveges fájlok, amelyeket egy weboldal felhasználhat arra, hogy még hatékonyabbá tegye a felhasználói élményt. A jogszabályok szerint a sütiket abban az esetben tárolhatjuk az Ön eszközén, ha erre feltétlenül szükség van a weboldalunk működése érdekében. Minden egyéb típusú süti használatához az Ön engedélyére van szükségünk. Jelen weboldal különféle sütiket használ. A weboldalunkon megjelenő némelyik sütit harmadik fél szolgáltatóink helyezik.
Ön bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja weboldalunkon a Sütinyilatkozathoz való hozzájárulását.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütik segítenek használhatóvá tenni a weboldalunkat azáltal, hogy engedélyeznek olyan alapvető funkciókat, mint az oldalon való navigáció és a weboldal biztonságos területeihez való hozzáférés. A weboldal ezen sütik nélkül nem tud megfelelően működni.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
Adatvédelmi szabályzat
Honlapunk süti és adatvédelmi szabályzata itt tekinthető meg: