Roma szakkollégisták körében végzett (2011–2016) vizsgálatuk alapján a szerzők jelent tanulmányukban arra keresik a választ, hogy milyen tényezők alakítják a roma első generációs egyetemi hallgatók jövőképét és továbbtanulási motivációit.
Cikk felolvasása00:00
Absztrakt
Roma szakkollégisták körében végzett (2011–2016) vizsgálatunk alapján tanulmányunkban arra keressük a választ, hogy milyen tényezők alakítják a roma első generációs egyetemi hallgatók jövőképét és továbbtanulási motivációit. Tematizálódik-e etnikai identitásuk az elképzelt távoli jövőben, hogyan képzelik el a jövőjüket a család–karrier kontinuumon, és milyen szerepvállalást tűznek ki maguk elé a roma népesség társadalmi felzárkóztatásában? Az eredmények rámutatnak, hogy a – diszkrimináció és relatív depriváció ellenére – reziliens hallgatók tudnak belsővé tett célokat kitűzni. Tanulmányi kötelezettségeiket eszköznek tekintik, fenntartják tanulási motivációjukat, ami társadalmi mobilitásuk záloga. A szakkollégisták céljaiban és jövőképében az első helyen szerepel a munka, a sikeres szakmai életút (az önfejlődés, karrier) és a család. Elsősorban szakemberként szeretnének érvényesülni, „példát mutatni”.
Kulcsszavak: roma, első generációs egyetemista, reziliencia, jövőorientáció
Számos kutatás foglalkozik hátrányos helyzetű, kisebbségi csoporthoz tartozó egyetemisták jövőképével többféleképpen konceptualizálva a jelenséget. Piaget– Inhelder (2004) megközelítésében a jövőorientáció (future orientation) kognitív séma, amely oksági kapcsolatok alapján rendeződik. Husman–Shell (2008) szerzőpáros szerint olyan sokdimenziós fogalom, amely a jövővel kapcsolatos elképzeléseket és attitűdöket foglal magában. A jövőről való gondolkozást, a jövőorientációt a szociálpszichológia olyan személyiségvonásként írja le, amely összekapcsolódik a teljesítménnyel, a rezilienciával, ugyanis a stabil jövőkép segíti a tervezést (Seginer, 2009). A jövőre irányuló kilátások (future time perspectives) (Jámbori,
Csatlakozzon ingyen és olvasson tovább!
Regisztráljon honlapunkon hogy ingyenesen hozzáférjen a Máltai Tanulmányok összes rovatának archívumához teljes terjedelemben.
Andriessen, Iris – Phalet, Karen – Lens, Willy (2006): Future goal setting, task motivation and learning of minority and non-minority students in Dutch schools, The British Journal of Educational Psychology, 76. évfolyam, 2006/4., 827–850.
Brown, William T. – Jones, James M. (2004): The substance of things hoped for – A study of the future orientation, minority status perceptions, academic engagement, and academic performance of black high school students, Journal of Black Psychology, 30. évfolyam, 2004/2., 248–273.
Ceglédi Tímea (2012): Reziliens életutak, avagy a hátrányok ellenére sikeresen kibonta- kozó iskolai karrier, Szociológiai Szemle, 22. évfolyam, 2012/2., 85–110.
Cicchetti, Dante (2006): Development and psychopathology, in Cicchetti, Dante – Cohen, Donald J. (szerk.): Developmental psychopathology, New York, Wiley, 1–23.
Danis Ildikó – Kalmár Magda (2020): A fejlődési pszichopatológia alapjai – Kockázati és védőtényezők, sérülékenység és reziliencia a kora gyermekkorban, in Danis Ildikó – Németh Tünde – Prónay Beáta – Góczán-Szabó Ildikó – Hédervári-Heller Éva (szerk.): A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata I. – Fejlődéselméletek és empirikus eredmények, Budapest, Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, 108–136, https://semmelweis.hu/mental/files/2020/12/Kora-gyermekkori-lelki-egeszseg_I-kotet.pdf (letöltve: 2022. 04. 09.).
Dávid Beáta – Szabó Tünde – Lukács J. Ágnes (2018): Személyes kapcsolatok: a sikeres társadalmi beilleszkedés lehetséges erőforrásai a keresztény roma szakkollégisták kö- rében – Részletek a 2011–2016 között készült utánkövetéses vizsgálat eredményeiből, in Antal István (szerk.): A roma kisebbség integrációja Magyarországon = Integrationder Roma-Minderheit in Ungarn, Budaörs, Hanns Seidel Alapítvány, 130–147.
Durst, Judit – Bereményi, Bálint Ábel (2021): “I felt I arrived home” – The minority trajectory of mobility for first-in-family Hungarian Roma Graduates, in Mendes, Maria Manuela – Magano, Olga – Toma, Stefánia (szerk.): Social and Economic Vulnerability of Roma People, Cham, Springer, 229–249.
Friedman, Sam (2014): The price of the ticket – Rethinking the experience of social mobility, Sociology, 48. évfolyam, 2014/2., 352–368.
Hong, Jun Sung – Lee, Jungup – Thornberg, Robert – Peguero, Anthony A. – Washington, Tyreasa – Voisin, Dexter R. (2020): Social-ecological pathways to school motivation and future orientation of African American adolescents in Chicago,The Journal of Educational Research, 113. évfolyam, 2020/5.,384–395.
Husman, Jenefer – Shell, Duane F. (2008): Beliefs and perceptions about the future – A measurement of future time perspective, Learning and Individual Differences, 18. évfolyam, 2008/2., 166–175.
Hüse Lajos – Ceglédi Tímea (2018): „Érett dió is lehetek.” A megterhelő életesemények és a reziliencia hatása az iskolai pályafutásra, Nyíregyháza, Evangélikus Roma Szakkol- légium.
Ittzés András – Ehmann Bea – Szabó Tünde (2004): A tartalomelemzés alkalmazási lehetőségei a mentálhigiénés szemlélet összetevőinek feltárásában, Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 5. évfolyam, 2004/3., 227–243.
Jámbori Szilvia (2007): Hogyan tervezik a serdülők a jövőjüket?, Szeged, SZEK JGYTF Kiadó.
Kende Anna – Illés Anikó (2011): Szegénység és kirekesztés – Hátrányos helyzetű gye- rekek jelen- és jövőképe, Esély, 20. évfolyam, 2011/4., 72–92.
Lindstrom Johnson, Sarah – Pas, Elise – Bradshaw, Catherine P. (2016): Understan- ding the association between school climate and future orientation, Youth Adoles- cence, 45. évfolyam, 2016, 1575–1586.
Lukács J. Ágnes – Dávid Beáta (2019): Roma undergraduates’ personal network in the process of college transition – A social capital approach, Research in Higher Educa- tion, 60. évfolyam, 2019/4., 64–82.
Lukács, J. Ágnes – Szabó Tünde – Huszti Éva – Ember Zsolt – Pethesné Dávid Beáta (2022): A roma szakkollégiumok szerepe a hallgatók mindennapjaiban, Rendvéde- lem, 11. évfolyam, 2022/1., 30–38.
Luthar, Suniya S. – Crossman, Elizabeth J. – Small, Phillip J. (2015): Resilience and adversity, in Lamb, Michael E. – Lerner, Richard M. (szerk.): Handbook of Child Psychology and Developmental Science – Socioemotional Processes, Chichester, John Wiley & Sons Inc., 247–286.
Masten, Ann S. – Tellegen, Auke (2012): Resilience in developmental psychopatho- logy – Contributions of the project competence longitudinal study, Development and Psychopathology, 24. évfolyam, 2012/2., 345–361.
Naudet, Jules (2018): Stepping into the Elite – Trajectories of Social Achievement in India, France and the United States, Oxford University Press.
Piaget, Jean – Inhelder, Bärbel (2004): Gyermeklélektan, Budapest, Osiris.
Seginer, Rachel (2003): Adolescent future orientation – An integrated cultural and eco- logical perspective, Online Readings in Psychology and Culture, 6. évfolyam, 2003/1., http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1056 (letöltve: 2022. 04. 09.).
Seginer, Rachel (2009): Future Orientation – Developmental and Ecological Perspectives, New York, Springer.
Tomka Miklós – Rosta Gergely (2010): Mit értékelnek a magyarok – Az Európai Érték- rend Vizsgálat 2008. évi magyar eredményei, Budapest, OCIPE Magyarország – Faludi Ferenc Akadémia.
Török Péter (2014): What should we pay attention to? Some preliminary information on the value system of the students in the network of church-run roma special col- leges, Hungarian Educational Research Journal, 4. évfolyam, 2014/2., 1–14.
Ungar, Michael – Ghazinour, Mehdi – Richter, Jörg (2013): Annual research review – What is resilience within the social ecology of human development?, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54. évfolyam, 2013/4., 348–366.
Vansteenkiste, Maarten – Simons, Jake – Soenens, Bart – Lens, Willy (2004): How to become a persevering exerciser? Providing a clear, future intrinsic goal in an au- tonomy supportive way, Journal of Sport and Exercise Psychology, 2004/26., 232–249.
Varga Aranka (2015): Reziliencia és inklúzió, in Varga Aranka: Az inklúzió szemlélete és gyakorlata, Pécs, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudo- mányi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszék Wlislocki Henrik Szakkol- légium, 201–216.
Zimbardo, Philip G. – Boyd, John N. (1999): Putting time in perspective – A valid, reli- able individual-differences metric, Journal of Personality and Social Psychology, 77. évfo- lyam, 1999/6., 1271–1288.
Ábrajegyzék:
táblázat: Az interjúalanyok szociodemográfiai jellemzői. Saját szerkesztés.
Forintosítható-e a társadalmi kohézió értéke? Javítható-e hazánkban az általános bizalom szintje, és ez befolyásolja-e versenyképességünket? Racionalitás az emberségesség parancsa mögött….
A sütik olyan kis szöveges fájlok, amelyeket egy weboldal felhasználhat arra, hogy még hatékonyabbá tegye a felhasználói élményt. A jogszabályok szerint a sütiket abban az esetben tárolhatjuk az Ön eszközén, ha erre feltétlenül szükség van a weboldalunk működése érdekében. Minden egyéb típusú süti használatához az Ön engedélyére van szükségünk. Jelen weboldal különféle sütiket használ. A weboldalunkon megjelenő némelyik sütit harmadik fél szolgáltatóink helyezik.
Ön bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja weboldalunkon a Sütinyilatkozathoz való hozzájárulását.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütik segítenek használhatóvá tenni a weboldalunkat azáltal, hogy engedélyeznek olyan alapvető funkciókat, mint az oldalon való navigáció és a weboldal biztonságos területeihez való hozzáférés. A weboldal ezen sütik nélkül nem tud megfelelően működni.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
Adatvédelmi szabályzat
Honlapunk süti és adatvédelmi szabályzata itt tekinthető meg: