Jelen tanulmányban a szerzők a roma szakkollégisták körében végzett vizsgálatuk alapján mutatják be a baráti kapcsolatok szerepét az iskolai mobilitásban.
Cikk felolvasása00:00
Absztrakt
Tanulmányunkban a roma szakkollégisták körében végzett vizsgálatunk alapján mutatjuk be a baráti kapcsolatok szerepét az iskolai mobilitásban. A felsőoktatásban alulreprezentált roma egyetemisták számtalan kihívással néznek szembe az akadémiai közegben, ugyanakkor ismeretes, hogy a baráti kötések nélkülözhetetlen erőforrást biztosítanak az egyetemi beilleszkedéshez. Tanulmányunk tárgya, hogy a modern társadalmakban egyre jelentősebb szerepet játszó baráti kötődések hogyan formálódnak a roma egyetemisták esetében. Az elemzésből kiderül, hogy a válaszadók baráti köre elsősorban nem az etnikum, hanem az iskolai végzettség alapján szerveződött. A roma szakkollégisták közeli barátainak jellemzői megegyeznek a nem roma származású szakkollégisták barátokra vonatkozó kapcsolathálózati sajátosságaival, azonban az első generációs egyetemisták kisebb arányban rendelkeznek magas iskolai végzettségű barátokkal.
Kulcsszavak: roma, első generációs egyetemista, barátok, kapcsolati tőke
A barátság számos diszciplína szempontjából elemezhető, definiálni mégis nehézkes. Ugyan a barátságdefiníciók javarészt egyetértenek bizonyos alapkritériumokban – minthogy a barátság hasonlóságon, egyenlőségen, kölcsönösségen és bizalmon alapul, a barátságsémákat erőteljesen meghatározza az egyén személyisége, szocializáció- ja, kultúrája, valamint az adott társadalmi környezet is (Albert–Dávid, 2007; 2020). A közeli barátok a modern társadalmakban a családi kapcsolatok mellett egyre nagyobb szerepet kapnak az egyén jóllétének biztosításában (Albert et al., 2021). Egy ember baráti kapcsolatai – mivel alapvetően kölcsönösségen és egyenlő viszonyon alapulnak – jellemzően hozzá hasonló társadalmi státuszú csoportból
Csatlakozzon ingyen és olvasson tovább!
Regisztráljon honlapunkon hogy ingyenesen hozzáférjen a Máltai Tanulmányok összes rovatának archívumához teljes terjedelemben.
Albert Fruzsina – Dávid Beáta (2006): A kapcsolati tőke dimenziói etnikai metszetben, in Kolosi Tamás – Tóth István György – Vukovich Gabriella (szerk.): Társadalmi riport 2006, Budapest, TÁRKI, 351–369.
Albert Fruzsina – Dávid Beáta (2007): Embert barátjáról – A barátság szociológiája, Budapest, Századvég.
Albert Fruzsina – Dávid Beáta (2020): Bevezető gondolatok a Barátság a társadalomban című tematikus blokkhoz, Socio.hu, 10. évfolyam, 2020/3., 1–2.
Albert Fruzsina – Dávid Beáta – Tóth Gergely (2020): Hány barátja van Önnek? A barátok számának alakulása három évtized alatt (1986–2018), Socio.hu, 10. évfolyam, 2020/3., 3–30.
Allan, Graham (2008): Flexibility, friendship, and family, Personal Relationships, 15. év- folyam, 2008/1., 1–16.
Biczó, Gábor (2021): Roma Colleges for Advanced Studies Network in Hungary, Külön- leges Bánásmód, 7. évfolyam, 2021/1., 7–15.
Boda Zsófia – Néray Bálint (2015): Inter-Ethnic Friendship and Negative Ties in Se- condary School, Social Networks, 43. évfolyam, 2015. október, 57–72.
Dávid Beáta – Komolafe Cinderella – Lukács J. Ágnes – Schutzmann Réka – Tóth Gergely (2020): Hol vannak a testvérek? A roma barátságok alakulása 2004-ben és 2019-ben, Socio.hu, 10. évfolyam, 2020/3., 70–93.
Dávid Beáta – Lukács Ágnes – Huszti Éva – Barna Ildikó (2017): Kapcsolati napló – pluszok és mínuszok – Új módszer az egocentrikus kapcsolathálózat kutatásában, in Kovách Imre (szerk.): Társadalmi integráció – Az egyenlőtlenségek, az együttműködés, az újraelosztás és a hatalom szerkezete a magyar társadalomban, Budapest, MTA–Belvedere, 331–358.
Durst Judit – Bereményi Ábel (2021): “I felt I arrived home”: The minority trajecto- ry of mobility for first-in-family Hungarian Roma Graduates, in Mendes, Maria Manuela – Magano, Olga – Toma, Stefánia (szerk.): Social and Economic Vulnerability of Roma People, Cham, Springer, 229–249.
Huszti Éva (2019): Telepi kapcsolatok, Acta Medicinae et Sociologica, 10. évfolyam, 2019/29., 115–130.
Huszti Éva – Ember Zsolt (2019): Társas kapcsolatok és mentális egészség szegregált településrészeken, Egészségfejlesztés, 60. évfolyam, 2019/5., 36–45.
Kisfalusi Dorottya (2016): The quality of inter- and intra-ethnic friendships among Roma and non-Roma students in Hungary, Corvinus Journal of Sociology and Social Policy, 7. évfolyam, 2016/1., 3–26.
Kuckartz, Udo – Rädiker, Stefan (2019): Analyzing Qualitative Data with MAXQDA, Cham, Springer.
Kuh, George D. – Love, Patrick G. (2000): A cultural perspective on student departure, in Braxton, John M. (szerk.): Reworking the Student Departure Puzzle, Nashville, Van- derbilt University Press, 196–212.
Lehmann, Wolfgang (2014): Habitus transformation and hidden injuries: Successful working-class university students, Sociology of Education, 87. évfolyam, 2014/1., 1–15.
Lukács J. Ágnes (2018): Roma egyetemisták beilleszkedési mintázatai kapcsolathálózati megközelítésben, Semmelweis Egyetem Mentális Egészségtudományok Doktori Iskola, Egyének és közösségek erőforrásainak szociológiai és mentálhigiénés megközelítése.
Lukács J. Ágnes – Dávid Beáta (2019): Roma undergraduates’ personal network in the process of college transition. A social capital approach, Research in Higher Education, évfolyam, 2019/4., 64–82.
Messing Vera (2006): Lyukakból szőtt háló: Háztartások közötti támogató kapcsolatok roma és nem roma szegények körében, Szociológiai Szemle, 16. évfolyam, 2006/2., 37–54.
Mishra, Shweta (2020): Social networks, social capital, social support and academic success in higher education: A systematic review with a special focus on ‘underrep- resented’ students, Educational Research Review, 29. évfolyam, 2020. február, 100307. Neményi Mária (2012): Interetnikus kapcsolatok hatása az identitásra, Szociológiai Szemle, 22. évfolyam, 2012/2., 27–53.
Nyírő, Zsanna – Durst, Judit (2018): Soul work and giving back: Ethnic support groups and the hidden costs of social mobility. Lessons from Hungarian Roma Graduates, Intersections EEJSP, 4. évfolyam, 2018/1., 88–108.
Policarpo, Veronica (2018): The power(s) of friendship. Affects and inequalities bet- ween friends, in Juvonen, Tuula – Kolehmainen, Marjo (szerk.): Affective Inequali- ties in Intimate Relationships, London –New York, Routledge, 186–200.
Pusztai Gabriella (2004): Kapcsolat a jövő felé. Közösségi erőforrások szerepe roma/ cigány diplomások iskolai pályafutásának alakulásában, Valóság, 48. évfolyam, 2004/5., 69–84.
Stebleton, Michael J. – Soria, Krista M. – Huesman, Ronald L. (2014): First generation students’ sense of belonging, mental health, and use of counseling services at public research universities, Journal of College Counseling, 18. évfolyam, 2014/1., 6–20.
Strayhorn, Terrell L. (2012): College Students’ Sense of Belonging: A Key to Educational Success for all Students, New York, Routledge.
Szabóné Kármán Judit (2012): A magyarországi roma/cigány értelmiség histográfiája, helyzete, mentális állapota, Budapest, Gondolat.
Székelyi Mária – Örkény Antal – Csepeli György – Barna Ildikó (2005): A siker fény- törései, Budapest, Sík Kiadó.
Van Zantvliet, Pascale I. – Kalmijn, Matthijs – Verbakel, Ellen (2015): Early partner choices of immigrants: The effect of preferences, opportunities and parents on da- ting a native, Journal of Ethnic and Migration Studies, 41. évfolyam, 2015/5., 772–794. (letöltve: 2022. 06. 10.). Bács-Kiskun megye múltjából V. – Oktatás-nevelés, Kecskemét, Bács-Kiskun Megyei Levéltár, 97–138. Budapest, Magyar Néprajzi Társaság.
Ábrajegyzék:
táblázat: A szakkollégisták közeli barátainak megoszlása etnikum és iskolai végzettség szerint. Saját szerkesztés.
Forintosítható-e a társadalmi kohézió értéke? Javítható-e hazánkban az általános bizalom szintje, és ez befolyásolja-e versenyképességünket? Racionalitás az emberségesség parancsa mögött….
A sütik olyan kis szöveges fájlok, amelyeket egy weboldal felhasználhat arra, hogy még hatékonyabbá tegye a felhasználói élményt. A jogszabályok szerint a sütiket abban az esetben tárolhatjuk az Ön eszközén, ha erre feltétlenül szükség van a weboldalunk működése érdekében. Minden egyéb típusú süti használatához az Ön engedélyére van szükségünk. Jelen weboldal különféle sütiket használ. A weboldalunkon megjelenő némelyik sütit harmadik fél szolgáltatóink helyezik.
Ön bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja weboldalunkon a Sütinyilatkozathoz való hozzájárulását.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütik segítenek használhatóvá tenni a weboldalunkat azáltal, hogy engedélyeznek olyan alapvető funkciókat, mint az oldalon való navigáció és a weboldal biztonságos területeihez való hozzáférés. A weboldal ezen sütik nélkül nem tud megfelelően működni.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
Adatvédelmi szabályzat
Honlapunk süti és adatvédelmi szabályzata itt tekinthető meg: