A kognitív és digitális forradalmak miatt manapság egyre fontosabbá válnak a tantárgyakhoz nem kötődő készségek és kompetenciák, amit 1990 óta a PISA-vizsgálatok mérnek. A tanulmány az elmúlt húsz év PISA-méréseinek innovatív, tantárgyközi területeit tekinti át, és tárja fel a mögöttük húzódó trendszerűséget, illetve következtetéseket von le azzal kapcsolatban, hogy mely kompetenciák fontossága kerülhet előtérbe a következő évek során.
Cikk felolvasása00:00
Absztrakt
Napjainkban, a kognitív és digitális forradalmak idején a munkaerőpiac és igényei sokkal gyorsabban változnak és alakulnak át, mint korábban bármikor. Épp emiatt válnak egyre fontosabbá a tantárgyakhoz nem kötődő készségek és kompetenciák. A tantárgyközi kompetenciák mérése érdekében hívta életre az OECD az 1990-es évek végén a PISA-vizsgálatot. Ennek célja felmérni, hogy a tankötelezettség végéhez közeledő diákok mennyire vannak birtokában a teljes értékű gazdasági és társadalmi szerepvállaláshoz szükséges ismereteknek és kompetenciáknak. A mérés három fő területet – szövegértés, valamint matematikai és természettudományos műveltség – érint. Ezeken túl minden mérés alkalmával sor kerül egy-egy olyan témakör, innovatív terület vagy tantárgyközi keresztkompetencia vizsgálatára is, melynek elemzésére korábban hasonló volumenű, nemzetközi mérésben még nem volt példa. Tanulmányunkban a kompetencia és a kapcsolódó fogalmak – készség, képesség, tudás – tisztázását követően áttekintjük az elmúlt húsz év PISA-méréseinek innovatív, tantárgyközi területeit, és igyekszünk feltárni a mögöttük húzódó trendszerűséget, illetve következtetéseket levonni azzal kapcsolatban, hogy mindezek alapján mely kompetenciák fontossága kerülhet előtérbe a következő évek során.
Napjainkban, a kognitív és digitális forradalmak idején a munkaerőpiac és igényei sokkal gyorsabban változnak és alakulnak át, mint korábban bármikor. Épp ezért ma minden eddiginél nehezebb előrejelzéseket vázolni arra vonatkozóan, hogy a diákoknak milyen tárgyi tudásra lesz majd szükségük, amikor a munkaerőpiacra lépnek. Épp emiatt válnak egyre fontosabbá az olyan,
Csatlakozzon ingyen és olvasson tovább!
Regisztráljon honlapunkon hogy ingyenesen hozzáférjen a Máltai Tanulmányok összes rovatának archívumához teljes terjedelemben.
Balázsi Ildikó – Ostorics László – Szalay Balázs – Szepesi Ildikó – Vadász Csaba (2013): PISA 2012 – Összefoglaló jelentés, Budapest, Oktatási Hivatal.
Báthory Zoltán – Falus Iván (1997): Pedagógiai lexikon II., Budapest, Keraban Kiadó.
Chomsky, Noam (1995): Mondattani szerkezetek – Nyelv és elme, Budapest, Osiris Kiadó.
Csapó Benő (2003): A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése, Budapest, Akadémiai Kiadó.
Csapó Benő (2004): Tudás és iskola, Budapest, Műszaki Könyvkiadó.
Csapó Benő (2005): A komplex problémamegoldás a PISA 2003 vizsgálatban, Új Pedagógiai Szemle, 55. évfolyam, 2005/3., 43–52.
Csépe Valéria (2005): Kognitív fejlődés – neuropszichológia, Budapest, Gondolat Könyvkiadó.
Farsang Andrea – Szilassi Péter – Csíkos Csaba – Szőllősy László – Kádár Anett – Pirkhoffer Ervin – Pál Viktor – M. Császár Zsuzsanna – Teperics Károly (2020): Egy tanulóközpontú módszertani eszköztár fejlesztése Magyarország földrajzának tanításához, Geometodika – Földrajz módszertani folyóirat, 2020/3., 33–47.
Finnegan, Pat – O’Mahony, Lynda (1996): Group problem solving and decision making – An investigation of the process and supporting technology, Journal of Information Technology, 1996/3., 211–221.
Goleman, Daniel (1997): Érzelmi intelligencia, Budapest, Háttér Könyvkiadó.
Halász Gábor (2009): A kompetencia – Kihívások és értelmezések – Előszó, in A tanulás és tanítás helyzete, Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, http://ofi.hu/tudastar/kompetencia/eloszo (letöltve: 2020. 01. 31.).
Magyar Nemzeti Bank (2019): Versenyképességi program 330 pontban, Budapest, Magyar Nemzeti Bank.
Makádi Mariann – Radnóti Katalin – Róka András – Victor András (2015): A természetismeret tanítása és tanulása, Budapest, ELTE TTK.
Makádi Mariann (2015): Kompetenciafejlesztő földrajzoktatás – Összefoglaló szakmódszertani tanulmány, Budapest, Eötvös Loránd Tudományegyetem TTK FFI Földrajztudományi Központ.
M. Császár Zsuzsanna – Varjas János – Farsang Andrea (2018): A problémaalapú tanulás alkalmazásának lehetőségei a hazai földrajzoktatásban, in Fazekas István – Kiss Emőke – Lázár István (szerk.): Földrajzi tanulmányok 2018, Debrecen, MTA DAB Földtudományi Szakbizottság, 45–48.
Molnár Gyöngyvér (2006): Tudástranszfer és komplex problémamegoldás, Budapest, Műszaki Könyvkiadó.
Nagy Sándor (1997): Az oktatás folyamata és módszerei, Mogyoród, Volos Kiadó.
Nagy József (2000): A kritikus kognitív készségek és képességek kritériumorientált fejlesztése, Új Pedagógiai Szemle, 50. évfolyam, 2000/7–8., 255–269.
Nagy József (2010): A személyiség kompetenciái és operációs rendszere, Iskolakultúra, 20. évfolyam 2010/7–8., 3–21.
OECD (2001): Knowledge and Skills for Life – First Results from the OECD Programme for International Student Assessment (PISA) 2000, Paris, OECD.
OECD (2003a): Definition and Selection of Competencies – Theoretical and Conceptual Foundations (DeSeCo), Paris, OECD.
OECD (2003b): The PISA 2003 Assessment Framework – Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills, Paris, OECD.
OECD (2003c): Learners for Life – Student Approaches to Learning, Results from PISA 2000, Paris, OECD.
OECD (2004): Problem Solving for Tomorrow’s World – First Measures of Cross-Curricular Competencies from PISA 2003, Paris, OECD.
OECD (2010): PISA Computer-Based Assessment of Student Skills in Science, Paris, OECD.
OECD (2014a): PISA 2012 Results – Creative Problem Solving – Students’ Skills in Tackling Real-Life Problems (Volume V), Paris, OECD.
OECD (2014b): PISA 2012 Results – Students and Money – Financial Literacy Skills for the 21st Century, Paris, OECD.
Oktatási Hivatal (2019): PISA 2018 – Összefoglaló jelentés, Budapest, Oktatási Hivatal.
Ostorics László – Szalay Balázs – Szepesi Ildikó – Vadász Csaba (2016): PISA 2015 – Összefoglaló jelentés, Budapest, Oktatási Hivatal.
Pásztor-Kovács Anita (2016): A kollaboratív problémamegoldó képesség mérésének elméleti és módszertani megfontolásai: egy pilotkutatás eredményei, Magyar Pedagógia, 116. évfolyam, 2016/1., 51–72.
Vass Vilmos (2006): A kompetencia fogalmának értelmezése, in Kerber Zoltán (szerk.): Hidak a tantárgyak között – Kereszttantervi kompetenciák és tantárgyközi kapcsolatok, Budapest, Országos Közoktatási Intézet, http://ofi.hu/tudastar/hidak-tantargyak-kozott/kompetencia-fogalmanak (letöltve: 2020. 01. 23.).
Zakárné Horváth Ida (2003): Készségek, képességek, kompetenciák fejlesztése, Budapest, Modinfo Kft.
Zsubrits Attila (2006): Tanári kulcskompetenciák és tanulói kompetenciafejlesztés, in Ollé János – Perjés István: A katedra árnyékában – A tanárjelöltek kulcskompetenciáinak dimenziói egy empirikus vizsgálat tükrében, Budapest, Aula Kiadó, 171–184.
Forintosítható-e a társadalmi kohézió értéke? Javítható-e hazánkban az általános bizalom szintje, és ez befolyásolja-e versenyképességünket? Racionalitás az emberségesség parancsa mögött….
A sütik olyan kis szöveges fájlok, amelyeket egy weboldal felhasználhat arra, hogy még hatékonyabbá tegye a felhasználói élményt. A jogszabályok szerint a sütiket abban az esetben tárolhatjuk az Ön eszközén, ha erre feltétlenül szükség van a weboldalunk működése érdekében. Minden egyéb típusú süti használatához az Ön engedélyére van szükségünk. Jelen weboldal különféle sütiket használ. A weboldalunkon megjelenő némelyik sütit harmadik fél szolgáltatóink helyezik.
Ön bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja weboldalunkon a Sütinyilatkozathoz való hozzájárulását.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütik segítenek használhatóvá tenni a weboldalunkat azáltal, hogy engedélyeznek olyan alapvető funkciókat, mint az oldalon való navigáció és a weboldal biztonságos területeihez való hozzáférés. A weboldal ezen sütik nélkül nem tud megfelelően működni.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
Adatvédelmi szabályzat
Honlapunk süti és adatvédelmi szabályzata itt tekinthető meg: