A tanulmány a három évtizeddel évvel ezelőtt, a magyar tehetséggondozásban kezdődő változások főbb társadalmi és tehetségpedagógiai okait elemzi, majd ismerteti a tehetséggondozás gyakorlatában bekövetkező változásokat is.
Cikk felolvasása00:00
Absztrakt
Három évtizeddel ezelőtt jelentős változások kezdődtek a magyar tehetséggondozásban. A tanulmány először ennek főbb társadalmi és tehetségpedagógiai okait elemzi, majd a változások részleteiről olvashatunk a tehetséggondozás gyakorlatában. A harmadik részben az utóbbi tíz év állam által finanszírozott átfogó hazai tehetséggondozó programjairól kapunk képet, ezek eredményeivel együtt.
Kulcsszavak: rendszerváltás, pedagógusképzés, tehetséggondozás, tehetségfogalom, tehetségazonosítás, komplex fejlesztés, gazdagítás, gyorsítás, differenciálás, tanácsadás, a tehetséggondozás rendszere
A tehetséggondozás „háttértényezőinek alakulása” a rendszerváltás évtizedeiben
Amióta iskola van, azóta mindig foglalkoztak külön is a pedagógusok a tehetséges gyerekekkel, évszázadokra nyúlnak vissza a magyar iskolákban a tehetséggondozás gyökerei (Tóth–Sarka, 2020). Ennek történetét itt most nincs lehetőség bemutatni, de egy általános kép a rendszerváltás kezdeti éveiben kialakult helyzetről szükséges ahhoz, hogy az olvasónak kiindulási pontjai legyenek a tanulmányban tárgyalt kérdéskörök elhelyezéséhez, feldolgozásához. A tehetséggondozásnak a rendszerváltás éveiben kialakult hazai és európai helyzete sok szállal kötődik egymáshoz. 1987-ben alakult meg az Európai Tehetségtanács (European Council for High Ability – ECHA), s ez jelentős lendületet adott az iskolai tehetséggondozás fejlődésének itthon is. Ez a tanács kutatókat és gyakorlati szakembereket (elsősorban pedagógusokat) tömörít, s kétévenként rendezendő konferenciáival, kiadványaival hidat épített Európa országai között. A kilencvenes évek elejétől Franz J. Mönks, a Nijmegeni Egyetem professzora hosszú éveken át volt e szervezet elnöke,
Csatlakozzon ingyen és olvasson tovább!
Regisztráljon honlapunkon hogy ingyenesen hozzáférjen a Máltai Tanulmányok összes rovatának archívumához teljes terjedelemben.
Alexander, Patricia A. – Muia, Joseph A. (1982): Gifted Education, Rockville, MD, Aspen Systems.
Bajor Péter (2020a): A Nemzeti Tehetség Program, in Bajor Péter – Balogh László – Bucsi Szabó Zsolt – Polonkai Mária – Révész György Béla (szerk.): A tehetség kézikönyve, Budapest, Matehetsz, 672–685.
Bajor Péter (2020b): A Matehetsz szerepe a Nemzeti Tehetség Programban, in Bajor Péter – Balogh László – Bucsi Szabó Zsolt – Polonkai Mária – Révész György Béla (szerk.): A tehetség kézikönyve, Budapest, Matehetsz, 686–704.
Balogh László (2004a): Iskolai tehetséggondozás, Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó.
Balogh László (2004b): Az Arany János Tehetséggondozó Program pszichológiai vizsgálatainak országos elemzése, in Balogh László – Bóta Margit – Dávid Imre – Páskuné Kiss Judit: Pszichológiai módszerek a tehetséges tanulók nyomon követéses vizsgálatához, Budapest, Arany János Tehetséggondozó Program Intézményeinek Egyesülete – Arany János Programiroda, 7–37.
Balogh László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban, Budapest, Urbis Kiadó.
Balogh László (2012): Komplex tehetségfejlesztő programok, Debrecen, Didakt Kiadó.
Balogh László (2014): A magyarországi tehetségkutatások áttekintése a rendszerváltás éveitől 2013-ig, in Magyar Tehetséggondozó Társaság Almanach 2014, Debrecen, MTT, 109–218.
Balogh László (2016): Az egyéni tehetségfejlesztő programok alapjai, Debrecen, Didakt Kiadó.
Balogh László (2019): Érvényesül-e a rendszerszemlélet a tehetséggondozás gyakorlatában?, Tehetség, 27. évfolyam, 2019/1., 3–5.
Balogh László (2020a): A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai, in Bajor Péter – Balogh László – Bucsi Szabó Zsolt – Polonkai Mária – Révész György Béla (szerk.): A tehetség kézikönyve, Budapest, Matehetsz, 210–233.
Balogh László (2020b): Pedagógiai és pszichológiai módszerek és eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához, in Bajor Péter – Balogh László – Bucsi Szabó Zsolt – Polonkai Mária – Révész György Béla (szerk.): A tehetség kézikönyve, Budapest, Matehetsz, 234–275.
Balogh László – Bolló Csaba – Dávid Imre – Tóth László – Tóth Tamás (2014): Pedagógusok, szülők együttműködése és a kollégiumok szerepe a tehetségfejlesztésben, Budapest, Matehetsz.
Balogh László – Révész György (2020): Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási pontjai, in Bajor Péter – Balogh László – Bucsi Szabó Zsolt – Polonkai Mária – Révész György Béla (szerk.): A tehetség kézikönyve, Budapest, Matehetsz, 47–82.
Betts, George T. (1986): The Autonomous Learner Modell for the Gifted and Talented, Mansfield Center, CT, Creative Learning Press.
Czeizel Endre (1997): Sors és tehetség, Budapest, Minerva Kiadó.
Czeizel Endre – Páskuné Kiss Judit (2015): A tehetség definíciói, fajtái, Debrecen, Didakt Kiadó.
Czók Brigitta (2020): Tehetségprogrammal a világ körül, Tehetség, 28. évfolyam, 2020/2., 7–8.
Dávid Mária (2020): Tanácsadás, módszertani segítségnyújtás, in Bajor Péter – Balogh László – Bucsi Szabó Zsolt – Polonkai Mária – Révész György Béla (szerk.): A tehetség kézikönyve, Budapest, Matehetsz, 276–301.
Dávid Mária – Dávid Imre (2020): A tehetségígéretek keresése, azonosítása, in Bajor Péter – Balogh László – Bucsi Szabó Zsolt – Polonkai Mária – Révész György Béla (szerk.): A tehetség kézikönyve, Budapest, Matehetsz, 98–152.
Dávid Mária – Révész György (2013): Tehetség-tanácsadás, MATEHETSZ: Talentum Program Tervezete, Kézirat.
Davis, Gary A. – Rimm, Sylvia B. (2000): Gazdagító programok, in Balogh László – Herskovits Mária – Tóth László (szerk.): A tehetségfejlesztés pszichológiája, Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó, 143–164.
Endepohls-Ulpe, Martina – Ruf, Heike (2005): Primary school teacher’s criteria for the identification of gifted pupils, High Ability Studies, 16. évfolyam, 2005/2., 219–228.
Feger, Barbara (1997): Tehetséggondozó programok, in Balogh László – Polonkai Mária – Tóth László (szerk.): Tehetség és fejlesztő programok, Debrecen, Magyar Tehetséggondozó Társaság – KLTE Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék, 47–57.
Gagné, Françoys (2011): Academic talent development and the equity issue in gifted education, Talent Development and Excellence, 3. évfolyam, 2011/1., 3–22.
Gömöry Kornélia (2013): A tehetséges tanulók integrált és differenciált fejlesztésének eredményei egy kutatás tükrében, Debrecen, Didakt Kiadó.
Heller, Kurt A. (1999): Individual (learning and motivotional) needs versus instructional conditions of gifted education, High Ability Studies, 10. évfolyam, 1999/1., 9–22.
Herskovits Mária (2013): Tanácsadás tehetséges gyerekeknek és szüleiknek – elmélet és gyakorlat, in Herskovits Mária – Ritoók Magda (szerk.): Tehetségek vonzásában, Budapest, FETA.
Herskovits Mária – Dávid Imre (2013): A pszichológiai szűrés és mérés általános elvei és gyakorlata, in H. Nagy Anna (szerk.): Szakmai ajánlások pszichológusoknak tehetséggondozáshoz, Budapest, Matehetsz.
Herskovits Mária – Ritoók Magda (szerk.) (2013): Tehetségek vonzásában, Budapest, FETA.
Kormos Dénes (2014): A Magyar Tehetséggondozó Társaság szerepe a Nemzeti Tehetség Program megvalósításában, in Magyar Tehetséggondozó Társaság Almanach 2014, Debrecen, MTT, 290–326.
Mező Ferenc (2004): A tehetség-tanácsadás kézikönyve, Debrecen, Tehetségvadász Stúdió.
Mönks, Franz J. – Knoers, Alphonsus Maria Petrus (1997): Ontwikkelingpsychologie, Assen, Van Gorcum.
Pappné Gyulai Katalin – Pakurár Miklósné (szerk.) (2011): A debreceni példa, Budapest, Matehetsz.
Polonkai Mária (2020a): 20 éves az Arany János Tehetséggondozó Program, Tehetség, 28. évfolyam, 2020/2., 3–4.
Polonkai Mária (2020b): Arany János Programok, in Bajor Péter – Balogh László – Bucsi Szabó Zsolt – Polonkai Mária – Révész György Béla (szerk.): A tehetség kézikönyve, Budapest, Matehetsz, 662–671.
Renzulli, Joseph S. (1975): The Enrichment Triad, Mansfield Center, CT, Creative Learning Press.
Renzulli, Joseph S. (1978): What makes giftedness? Reexamining a definition, Phi Delta Kappan, 60, 180–184.
Tóth László – Sarka Ferenc (2020): A hazai tehetségsegítés története, eredményei 1990-ig, in Bajor Péter – Balogh László – Bucsi Szabó Zsolt – Polonkai Mária – Révész György Béla (szerk.): A tehetség kézikönyve, Budapest, Matehetsz, 22–46.
Tóth Tamás (2020): Az Arany János Tehetséggondozó Programról, Tehetség, 28. évfolyam, 2020/2., 5–6.
Trefil Edina – Herskovits Mária (2013): A tehetséges gyerekek, fiatalok problémái – problématípusok, in Herskovits Mária – Ritoók Magda (szerk.): Tehetségek vonzásában, Budapest, FETA.
Ziegler, Albert (2005): The actiotope model of giftedness, in Sternberg, Robert J. – Davidson, Janet E. (szerk.): Conceptions of Giftedness, New York, Cambridge University Press, 411−436.
Ziegler, Albert – Fischer Christian – Stoeger, Heidrun – Reutlinger, Marold (2012): Gifted Education as a Lifelong Challange, Münster, LIT Verlag.
1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról
Ábrajegyzék:
ábra: Mönks–Renzulli többtényezős tehetségmodellje (1997). Forrás: Mönks, Franz J. – Knoers, Alphonsus M. P. (2004): Fejlődéslélektan, Budapest, Urbis Kiadó, 186.
ábra: Czeizel Endre „2 × 4 + 1 faktoros tehetségmodellje” (1997). Forrás: Czeizel Endre (1997): Sors és tehetség, Budapest, Minerva Kiadó, 78.
ábra: A tehetségfejlesztés gyakorlatának folyamatmodellje. Forrás: Balogh László (2019): Érvényesül-e a rendszerszemlélet a tehetséggondozás gyakorlatában?, Tehetség, 27. évfolyam, 2019/1., 5.
Forintosítható-e a társadalmi kohézió értéke? Javítható-e hazánkban az általános bizalom szintje, és ez befolyásolja-e versenyképességünket? Racionalitás az emberségesség parancsa mögött….
A sütik olyan kis szöveges fájlok, amelyeket egy weboldal felhasználhat arra, hogy még hatékonyabbá tegye a felhasználói élményt. A jogszabályok szerint a sütiket abban az esetben tárolhatjuk az Ön eszközén, ha erre feltétlenül szükség van a weboldalunk működése érdekében. Minden egyéb típusú süti használatához az Ön engedélyére van szükségünk. Jelen weboldal különféle sütiket használ. A weboldalunkon megjelenő némelyik sütit harmadik fél szolgáltatóink helyezik.
Ön bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja weboldalunkon a Sütinyilatkozathoz való hozzájárulását.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütik segítenek használhatóvá tenni a weboldalunkat azáltal, hogy engedélyeznek olyan alapvető funkciókat, mint az oldalon való navigáció és a weboldal biztonságos területeihez való hozzáférés. A weboldal ezen sütik nélkül nem tud megfelelően működni.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
Adatvédelmi szabályzat
Honlapunk süti és adatvédelmi szabályzata itt tekinthető meg: